ورامین- ایرنا- رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: شهدای قیام خونین ۱۰ دی سال ۵۷ ورامین،پیشتاز گشوده شدن باب شهادت شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سیدمحسن محمودی همزمان با هفته بصیرت و در آستانه سالروز شهادت شهدای ۱۰ دی ورامین با حضور در منزل شهدای این قیام خونین اظهار داشت: شهدای قبل از انقلاب اسلامی با توجه به اینکه رژیم ستمشاهی آزادی عمل و خفقانی شدیدی را تحمیل کرده بود بسیار والامقام هستند.

در جریان قیام خونین ۱۰ دی سال ۵۷ مردم ورامین، شهید مسعود میرزایی، شهید حسن کریمی و شهید محمدحسین شیرازی توسط عوامل ستم شاهی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی افزود: شهدای مظلوم قیام خونین ۱۰ دی ورامین، با وجود خفقان حاکم در منطقه که از سال ۴۲ و در پی قیام خونین کفن پوشان در ۱۵ خرداد صورت گرفته بود، وارد میدان مبارزه با رژیم ستم‌شاهی شده و جان خود را تقدیم راه انقلاب اسلامی کردند.

امام جمعه موقت ورامین تصریح کرد: انقلاب اسلامی به برکت خون هزاران شهید به پیروزی رسیده و امروز همه وظیفه دارند تا با پاسداشت مقام و جایگاه شهدا، به ویژه شهدای انقلاب اسلامی، از نظام مقدس جمهوری اسلامی حراست کرده و با حرکت در مسیر شهدا، اجازه ندهند که دشمن، آسیبی به این نظام الهی وارد کند.

پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم دشت ورامین، رژیم ستم‌شاهی خفقان بی‌سابقه‌ای را در این شهرستان به وجود آورد و برای آن که تحرکات مردم را بیش از گذشته زیر نظر داشته باشد، بر خلاف رویه‌ای که ساواک را فقط در مراکز استان‌ها مستقر می‌کرد، در مرکز ورامین ساواک را به راه انداخت تا کسی جرأت نکند علیه رژیم اقدامی انجام دهد.

روز یکشنبه دهم دیماه سال ۱۳۵۷ پس از گذشت چند روز از اعتراضات مردمی، دانش‌آموزان مدرسه خود را تعطیل کرده و با حرکت در خیابان اصلی شهر، مردم معترض را نیز با خود همراه کردند.

جمعیت معترض وقتی مقابل جایگاه سوخت رسید، با آماج گلوله‌های مزدوران ستم‌شاهی مواجه شد که در این میان، یکی از گلوله‌ها، به قلب جوانی به نام حسن کریمی اصابت کرد و او، نخستین شهید قیام خونین ۱۰ دی ورامین شد.

پس از به شهادت رسیدن شهید کریمی، مسعود میرزایی دیگر جوان ورامینی در حالی که پیکر شهید را بر روی دست گرفته بود، در مقابل امامزاده کوکب‌الدین، جایی که امروز یادمانی از شهدا در مقابل آن نصب شده به ضرب گلوله مستقیم به سر به، شهادت رسید.

مزدوران ستم‌شاهی بار دیگر به روی جمعیت آتش گشودند که بر اثر آن، جوان دیگری به نام محمد حسن شیرازی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید تا خون شهدای پاک مردم ورامین ، پایه‌های رژیم ستم‌شاهی را به لرزه در آورده و زمینه پیروزی انقلاب را در ۲۲ بهمن سل ۵۷ فراهم کند.

شهید مسعود میرزایی پوئینک در دهم مرداد ماه سال ۱۳۳۴ در ایوانکی که محل خدمت پدرش بود به دنیا آمد. از کودکی به حضرت سید الشّهدا(ع) علاقه خاصی داشت و به گفته پدرش از ۵ سالگی به تکایا و مساجد می رفت و در عزاداری ها شرکت فعال داشت.

در روزهای پر هیاهوی انقلاب در حالی که ۴۰ روز بیشتر از دامادی اش نمی گذشت، صبح دهم دی ماه ۵۷ متوجه می شود خیابان ها شلوغ است و مردم درحال تشییع پیکر شهیدان کریمی و شیرازی هستند.

وی در راهپیمایی دهم دیماه ۵۷ در خیابان شهدا مورد اصابت گلوله از ناحیه بازو و پیشانی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید حسن کریمی متولد ۱۳۱۸ و اصالتا کاشانی بود. او در سپاه دانش و در شهر اصفهان به کار معلمی می‌پرداخت و پس از ازدواج در منطقه ۱۷ شهریور تدریس می‌کرد.

از مهرماه ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۵۲ ادامه تحصیل داد و لیسانس علوم تربیتی خود را از دانشگاه ابوریحان اخذ کرد. شهید کریمی در سال ۵۳ به ورامین منتقل شد در جریان مبارزات ستم شاهی تلاش های زیادی برای افشای جنایات رژیم منحوس پهلوی انجام می داد. از شهید کریمی یک دختر و یک پسر به یادگار مانده است .

شهید محمد حسین شیرازی در سال ۱۳۳۰ در ورامین به دنیا آمد و از چهار سالگی همراه پدرش مسجد می رفت و اکثر کودکی خود را با پدربزرگش مرحوم شیخ علیرضا حقی می گذراند.

پدر بزرگ مؤمن و متدین محمد حسین او را با قرآن و اسلام آشنا می کند به گونه ای که به این اعتقاد رسیده است که محمد حسین نمونه خواهد شد.

شهید شیرازی در سومین روز تظاهرات پیاپی در ورامین در دی ماه ۵۷ در حالی که مردم پیکر شهید حسن کریمی را تشییع می کردند در خیابان شهدای ورامین هدف گلوله دژخیمان قرار گرفت و به مقام والای شهادت نائل شد .

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.