تهران- ایرنا- رئیس شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه با بیان اینکه رقبای ما در حال حاضر بیشترین سود را از وضعیت فعلی می‌برند خواستار حمایت دولت از صنعت هوانوردی داخلی این کشور و توجه به منافع ملی شد.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از یاهونیوز، سرگئی الکساندروفسکی در مصاحبه با تارنمای خبری آر بی سی روسیه، گفت: ضرورت دارد تا دولت بین منافع ملی روسیه و شرکت‌های بین المللی تعادل و توازن برقرار کند زیرا در شرایط فعلی شرکت‌های خارجی از فرصت‌ها و امتیازات بیشتری برخوردار هستند.

وی افزود: رقبای ما از جمله شرکت هواپیمایی ترکیه و شرکت هواپیمایی امارات بیشترین سود را از وضعیت فعلی می‌برند به همین خاطر ما به حمایت دولت برای تداوم حیات صنعت هوانوردی داخلی نیازمندیم.

به گزارش ایرنا، به دنبال شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و متحدان و شرکای این کشور تحریم‌هایی را علیه روسیه به ویژه در بخش هوانوردی وضع کردند. آمریکا، فرانسه، استونی، لتونی، لیتوانی، اسلوونی، لهستان، جمهوری چک، بلغارستان و انگلیس حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بسته‌اند.

در پاسخ به این تحریم‌ها علیه روسیه، ایرفلوت بزرگترین شرکت هوایی روسیه نیز همه پروازهای خارجی خود را پس از ۸ مارس (۱۷ اسفند) متوقف کرد.

شرکت ایرفلوت در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام پروازهای شرکت ایرفلوت به مقصدهای بین المللی پس از روز ۸ ماه مارس (۱۷ اسفند) متوقف شده است.

در این بیانیه گفته شده است: ایرفلوت به اطلاع می‌رساند که پس از هشتم ماه مارس، به خاطر افزایش یافتن ریسک که مانع پرواز می‌شد، به طور موقت پروازهای خارجی خود را متوقف کرده است.

روسیه بطور متقابل با آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را بسته است و مقام‌های روس می‌گویند این تدبیر را در پاسخ به اقدام طرف‌های غربی بکار گرفته‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.