زنجان - ایرنا - معاون امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: با توجه به بررسی تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۱ استان زنجان با ۴۱.۷ درصد بدون تغییر نسبت به آبان‌ماه با یک پله بهبود در رتبه ۲۹ کشور قرار گرفت.

خلیل قاسملو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمار منتشر شده تورم منتهی به آذرماه ۱۴۰۱ استانهای کشور توسط مرکز آمار ایران، افزود: متوسط تورم ۱۲ ماهه کشور ۴۵ درصد است که نسبت به ماه گذشته یک درصد افزایش پیدا کرده و تفاوت بالاترین نرخ تورم (استان لرستان با ۵۰.۲ درصد) و پایین ترین نرخ تورم(استان خوزستان با ۴۰ درصد) در بین استانهای کشور معادل ۱۰.۲ درصد است.

وی ادامه داد: شاخص قیمت بلندمدت به سال پایه ۱۳۹۵ در استان زنجان معادل ۵۴۴.۵ است که این استان از این نظر در جایگاه ۲۵ استانهای کشور قرار دارد.

قاسملو گفت: تورم مهرماه استان معادل ۱.۴ درصد بوده که از این نظر استان زنجان در جایگاه ۱۱ استان های کشور قرار گرفته است.

وی افزود: تورم نقطه به نقطه استان نیز معادل ۴۱.۲ درصد است که از این نظر در رتبه ۳۰ کشور از لحاظ گرانی یا استان دوم از لحاظ کمترین تورم نقطه به نقطه در بین استانهای کشور محسوب می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه کشور در آذرماه ۴۸.۵ درصد است، خاطرنشان کرد: تورم نقطه به نقطه استان با کشور فاصله زیادی در حدود ۷.۳ درصد دارد و تورم نقطه به نقطه کشور معادل ۳.۵ درصد از تورم ۱۲ ماهه بیشتر است.

این مسوول گفت: در ماه های آینده تورم ۱۲ ماهه کشور افزایش می یابد ولی تورم نقطه به نقطه استان ۰.۵ درصد از تورم ۱۲ ماهه کمتر خواهد بود و تورم ۱۲ ماهه در استان در چند ماه آینده در همین حدود یعنی ۴۱.۷ درصد باقی خواهد ماند.