مشهد- ایرنا- بصیرت و بصیرت‌افزایی را می‌توان مهم‌ترین راهبرد برای غلبه بر جنگ نرم دشمنان دانست که با ایجاد فضایی مبهم و غبارآلود، تلاش دارند صحنه را به گونه‌ای بچینند که مردم، اعم از عوام و خواص، از شناخت مسیر حق از باطل ناتوان شده و در دام آنان گرفتار شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دشمن بر آن است به گونه ای در میدان مبارزه با مردم و آرمان های انقلاب اسلامی گام بردارد که علاوه بر نداشتن تلفات جانی در جبهه خود، رد و نشانی نیز از خود برجای نگذارد و تنها با صرف هزینه های هنگفت، بر احساسات، اعتقادات، ارزش ها، عواطف و هنجارهای جامعه تاثیر بگذارد و بین مردم و اهداف انقلابی شان فاصله بیندازد.

دشمن در جنگ نرم در قالب های مختلف وارد عرصه می شود تا بتواند با ایجاد جو روانی و فشار و تحریم، ملت را از کوره به در کند و مردم را با حربه آشوب و اغتشاش، علیه حکومت شورانده و با ایجاد یاس و ناامیدی، آسایش را از زندگی آنان بگیرد.

اما در سوی مقابل، مردم صبور و ولایتمدار با اتکا بر قدرت اعتقادی و تحلیلی خویش، که از طریق مدیریت بر ادراکات، احساسات و باورسازی درست از رخدادها حاصل شده است، در مقابل این نیرنگ دشمن ایستادگی می کنند، با ابزار بصیرت، دشمن را در این جنگ خلع سلاح کرده و با هوشمندی دسیسه های او را خنثی می کنند.

بصیرت در شرایط کنونی یک ضرورت است

عضو مجلس خبرگان رهبری چندی پیش در دیدار با مسوولان و مردم مشهد بیان کرده بود: مردم همواره بصیرت و هوشیاری خود را در مقاطع حساس نشان داده اند و در شرایط کنونی نیز موضوع بصیرت، یک ضرورت است.

آیت الله سیداحمد علم الهدی اظهار داشت: بصیرت به معنای شناخت حقیقت و قدرت درک صحیح از شرایط است که در کشاکش بحران‌ها و مشکلات فردی و اجتماعی، جوهره، ظرفیت و باورهای افراد ظهور می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: داشتن بصیرت، رمز و رازی غیرقابل انکار در ثبات فکری و استواری در حوادث گوناگون است که با رعایت برخی شرایط و بسترها حاصل می شود و مصادیق آن در قرآن کریم و نهج البلاغه بیان شده است.

دانشگاه و بصیرت افزایی

دانشگاه، به عنوان سنگر علم آموزی، همیشه خاستگاه نخبگان و پژوهشگران بوده است. از این رو تفکر و تدبیر دانشجویان می تواند نقش بسزایی در بصیرت افزایی جامعه داشته باشد.

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه‌ها باید تلاش کنند مولفه های بصیرت و ارزش‌های انقلابی را به بطن جامعه انتقال دهند، چرا که این نهاد نقش مهمی در آگاهی بخشی و بصیرت افزایی دارد.

سیدمرتضی نوعی عنوان کرد: دانشگاه ها مراکز تولید نظر و بینش برای جامعه هستند، اگر استاد یا دانشجویی بینش لازم را داشته باشد و بتواند به بدنه جامعه منتقل کند، این بصیرت و بینش صحیح بر جامعه تاثیر گذارده و از این طریق می توان بسیاری از دسیسه های دشمنان را نقش برآب کرد.

این استاد دانشگاه گفت: هر چه دانشگاه ها نسبت به تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در داخل و خارج از کشور می گذرد، آگاه‌تر بوده و توجه بیشتری داشته باشند، می توانند این بینش خود را در متن جامعه پیاده کرده و بیشتر نقشه های دشمن را خنثی کنند.

نوعی با بیان اینکه دانشجویان باید از فکر و توان خود در راستای ارتقای فکری جامعه استفاده کنند، افزود: دشمنان هیچ زمان دست از فتنه انگیزی و توطئه‌گری برنمی‌دارند از این رو در هر شرایط باید برای مقابله با دسیسه چینی آنان آمادگی داشت.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: تشکل بسیج دانشجویی، عهده دار ترویج فرهنگ و تفکر و بصیرت افزایی است و رسالت ویژه ای برای مقابله با انحرافات و نفوذ دشمن در جامعه دانشگاهی دارد.

بزرگداشت روز بصیرت

ارزش و جایگاه مهم بصیرت، موجب شد ۹ دی ماه در تقویم جمهوری اسلامی با عنوان روز «بصیرت» ثبت شود و مسوولان استان خراسان رضوی هر سال با برپایی برنامه هایی، این روز را تبدیل به سالروز تجلی بصیرت، آگاهی، ایمان و تعهد مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی می کنند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری‌ همایش‌ بصیرتی طلاب با حضور نماینده ولی‌ فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مدرسه عالی نواب از جمله برنامه‌های ویژه نهم دی ماه مشهد است.

حجت الاسلام سیدمحمد سلطانی ادامه داد: همچنین نماینده ولی‌فقیه در سپاه قبل از خطبه‌های نماز جمعه مشهد به عنوان سخنران مراسم یوم الله نهم دی سخنرانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: ۱۲ ویژه برنامه بصیرتی در مساجد استان با عنوان طرح بصیرتی فاطمی۲ برگزار خواهد شد که در همین قالب، همایش بصیرتی شهدای مدافع حرم نیز شب نهم دی در مجتمع فرهنگی آیه‌ها با سخنرانی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

حجت الاسلام سلطانی افزود: با توجه به‌ حادثه نهم و دهم دی ماه ۱۳۵۷ مشهد که از روزهای خونین در تاریخ‌ این شهر بود، همایش بصیرتی روز ملی مشهد روز شنبه، دهم دیماه، با سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در میدان ۱۰ دی مشهد برگزار می‌شود.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: پویش فرهنگی "به رنگ ارغوان" اداره‌ کل آموزش و پرورش، نیز که شامل مناسبت‌های شهادت حضرت فاطمه (س)، هفته بصیرت و شهادت سردار سلیمانی است، از نهم تا سیزدهم دی ماه در مدارس استان اجرا خواهد شد.

در روز نهم دی ماه سال ۱۳۸۸، پس از مدتی ناآرامی، مردم ولایتمدار ایران اسلامی به فرمان رهبر معظم انقلاب راهپیمایی باشکوهی را با حضور میلیونی خود در سراسر کشور برگزار کردند، که این حرکت آنان شعله فتنه دشمنان به ویژه آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی را خاموش کرد و نقطه پایانی بر فتنه انگیزی های آنان شد.

حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز ایران در راهپیمایی ۹ دی ۱۳۸۸ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زرین دیگری در افتخارات ایرانیان شد.

همچنین در مرور وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، اتفاقات روزهای نهم و دهم دی‌ماه سال ۱۳۵۷ را باید اوج مبارزه مردم با عوامل رژیم پهلوی در این شهر دانست.

در این مقطع تجاربی که از اتفاقات ماه‌های قبل، از حمله به حرم مطهر و پس از آن، واقعه حمله به بیمارستان امام رضا(ع) و تحصن ۱۴ روزه مقابل آن برای انقلابیون حاصل شده بود، در روزهای نهم و دهم دی‌ماه به کار گرفته شد، که اگرچه چندین شهید روی دست مردم مشهد گذاشت اما به گواهی بسیاری از فعالان انقلاب به شکست قطعی رژیم شاه در این شهر انجامید.