همدان- ایرنا- مدیرعامل ستاد دیه همدان گفت: ۱۹۵ زندانی جرائم غیرعمد شامل ۱۴ زن و ۱۸۱ مرد از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه با حمایت نیک اندیشان و کمک های مردمی از زندان های استان آزاد شدند.

«یداله روحانی منش» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۵۶ نفر از این افراد برای مسایل مالی، ۳۴ نفر برای پرداخت مهریه، سه نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت نفقه و ۲ نفر نیز برای پرداخت دیه ناشی از حوادث زندانی شده بودند که با مساعدت ستاد دیه و کمک خیران به آغوش خانواده بازگشتند.

وی با بیان اینکه مجموع بدهی این زندانیان افزون بر ۵۶۶ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال بود، افزود: شاکیان پرونده یکی از بزرگترین حامیان ستاد دیه هستند و در این مدت با تلاش ستاد دیه و رایزنی های انجام شده ۱۱۹ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال از بدهی زندانیان توسط شاکیان پرونده بخشیده شده است.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان تصریح کرد: بیش از ۱۲ میلیارد و ۲۶۳ میلیون ریال از این میزان بدهی نیز توسط زندانیان تامین و به شاکیان پرداخت شده است.

روحانی منش خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن درآمد زندانیان و خانواده آنها و ناتوانی در پرداخت کل بدهی، بیش از ۲۸۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون ریال از مبلغ بدهی نیز قسط بندی یا همان «اعسار به تقسیط» شد.

به گفته وی، کمک پرداختی از سوی ستاد دیه برای پرونده های مالی و دیه ۸۳ میلیارد و ۲۷ میلیون ریال و کمک پرداختی از سوی صندوق تامین خسارت های بدنی چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده همچنین ۶۱ میلیارد و ۹۲۶ میلیون ریال در قالب تسهیلات کم بهره از سوی چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات پرداخت شده است.

مدیرعامل ستاد دیه با بیان اینکه هم اینک ۲۳۶ محکوم مالی در زندان به سر می برند گفت: این افراد شامل ۲۳۲ مرد و چهار زن می شود همچنین ۱۶۶ زندانی مالی، ۶۸ زندان مهریه و ۲ زندانی دیه می شود.