جیرفت- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه، سهم فرهنگ در بودجه عمومی کشور و گسترش آن افزایش محسوس یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان با اعلام اینکه دولت سیزدهم پیوست فرهنگی را برای همه طرح ها الزامی کرده است گفت: در بودجه برای هر اتفاقی پیوست فرهنگی را الزام کردیم.

وی ادامه داد: اتفاق مهم دیگر در برنامه هفتم توسعه که اولین برنامه پیشرفت انقلاب اسلامی در دوره گام دوم انقلاب محسوب می‌شود، تجدیدنظر جدی در اعتبارات فرهنگی است.

به گفته اسماعیلی بسیاری از پروژه های اقتصادی و مهم در کشور به دلیل کم توجهی به پیوست فرهنگی با آثار زیانباری مواجه شده، بنابراین دولت نمی‌خواهد با چنین اتفاقی روبه رو شود.
وی تاکید کرد: هدف گذاری شده بخش مهمی از زیرساخت های فرهنگی را در دوره اول دولت انجام دهیم و به پایان برسانیم.

اسماعیلی ادامه داد: فرهنگ را پیش زمینه تحقق پیشرفت می دانیم و در عرض دیگر حوزه ها نیست بلکه در کنار همه حوزه ها حضور دارد.

وی تاکید کرد: وقتی به فرهنگ نگاه بخشی پیدا کردیم دچار مشکل شدیم و مابه‌ازای خروجی اعتبارات برای فرهنگ تصمیم گرفته شد که اشتباه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کشور مساله‌ای به وجود آمده و در دهه گذشته اوج یافته بود که نگاه بخشی به فرهنگ بود و عقب ماندگی های زیادی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه نگاه دولت نگاهی اصیل به فرهنگ و پیش زمینه هر فعالیت است، اضافه کرد: در آغاز دولت با پروژه های زیادی در حوزه فرهنگ مواجه بودیم و در سفرهای استانی رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دوره خوبی در حوزه فرهنگی در کشور در حال تجربه است گفت: دشمنان دوست ندارند وحدت، آرامش، یکپارچگی و پیشرفت ما را ببینند.

اسماعیلی ادامه داد: با توطئه پشت توطئه، تمام دنیای استکباری بسیج شده‌ با استفاده از ابزار تروریسم رسانه ای و بمباران دروغ و تحریف، جلو یک مجموعه خدوم را بگیرد.

وی یادآور شد: تحریم های گسترده در کنار این حجم انبوه دروغ و تحریف هر نظام سیاسی را دچار فروپاشی می کند اما مملکت اسلامی بنیان های عمیقی دارد و ایستادگی می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مردم ایران مردم روزهای سخت هستند و تجربه سخت تری را در دوران جنگ پشت سر گذاشته اند.

اسماعیلی با بیان اینکه دشمن از حوزه فرهنگ تا اقتصاد هر روز در یک نقطه‌ای می خواهد ضربه وارد کند تاکید کرد: دولت برای خدمت به مردم در مجاهدت شبانه‌روزی است و رییس جمهور انقلابی برای اعتلای کشور شب و روز نمی شناسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همه مردم با پرهیز از ایجاد شکاف و دو قطبی با سلیقه‌های مختلف، تفکرات و اقوام مختلف برای اعتلای ایران اسلامی تلاش خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه مسائل و محرومیت ها در جنوب کرمان بالاست و باید کار جدی انجام دهیم که برطرف شوند و کام مردم عزیز را شیرین کنیم‌، گفت:

اولویت دولت در جنوب کرمان

به گزارش ایرنا استاندار کرمان هم در این نشست گفت: برای ساخت ساختمان ارشاد در جنوب کمک می کنیم که بعد از ۱۰ سال از بلاتکلیفی درآید.

محمد مهدی فداکار اظهار کرد: هزینه برگزاری فعالیت های فرهنگی در جنوب بسیار کم است و با دریافت کمترین اعتبارات می‌توان فعالیت های گسترده‌ای داشت.

وی افزود: تکمیل مجموعه فرهنگی شهرستان قلعه گنج در اعتبارات سفر رییس جمهور دیده شده؛ طرحی که در هشت سال گذشته شاید هشت درصد پیشرفت نداشته است.

اعتبارات سفر رییس جمهور از جنوب کرمان آغاز شود

نماینده پنج شهرستان جنوب کرمان هم گفت: موقعیت راهبردی جنوب استان که تلاقی دو استان است ظرفیت ها و تهدیدات فرهنگی و نقاط ضعف‌هایی دارد. منصور شکراللهی افزود: کمبود منابع مالی، کمبود زیرساخت های فرهنگی و نبود وحدت رویه در امور فرهنگی برخی از این کمبودها و ضعف‌هاست.

وی ادامه داد: جنوب استان کرمان صاحب قدمت تاریخی کهن، مردمی با تمدن و دارای فرهنگی غنی است و نیاز به زیرساخت های فرهنگی دارد.

نماینده مردم شهرستان های فاریاب، قلعه گنج، منوجان، رودبارجنوب و کهنوج در مجلس خواستار تخصیص اعتبار برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی شد و اضافه کرد: ساخت پلاتو با توجه به استعدادهای منطقه و توجه به امنیت شغلی هنرمندان از خواسته‌های فرهنگی منطقه است.

شکراللهی با تاکید بر اینکه با توجه به محرومیت ها اعتبارات سفر رییس جمهور از جنوب استان کرمان شروع شود ادامه داد: راه‌اندازی سینما در شهرستان های جنوب، ایجاد فرهنگسرا، اهتمام به کمک به چاپ کتاب نویسندگان بومی و اهتمام به ثبت موسسات قرآنی از دیگر خواسته های فرهنگی است.
فرماندار شهرستان جیرفت هم گفت: ساخت مجتمع های فرهنگی جنوب را در اولویت قرار داده‌ایم و اینها حداقل های کار است.

احمد بلندنظر افزود: جنوب استان فاقد فرهنگسرا و مجتمع‌های فرهنگی است، پلاتو و نگارخانه‌ای ندارد که از ضروریات زیرساخت فرهنگی است.

وی اضافه کرد: عزم ایجاد انجمن سینمای جوان در جیرفت داریم اما حتی یک سینما هم در این شهرستان وجود ندارد.

به گزارش ایرنا در این نشست همچنین سند راهبردی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز وارد شهرستان بم در شرق استان کرمان شد و پس از بازدید از چند طرح و دیدار با هنرمندان آن منطقه به جیرفت در جنوب استان رفت.

اسماعیلی در بدو ورود به جیرفت به مقام شامخ شهدای این شهر ادای احترام کرد.