به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، سیدعلی خندانی روز شنبه در حاشیه بازدید از تصویربرداری و اسکن از دفاتر اسناد رسمی، اظهار داشت: در آزمون سردفتری که ۲۵ آذر امسال برگزار شد، ۵۲ هزار متقاضی شرکت کردند.
وی یادآور شد: در ۲۰ سال گذشته فرایند جذب حوزه سردفتری از طریق برگزاری آزمون انجام شده و امسال هم با توجه به اصلاح قانون و براساس ماده سه قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی از کسب و کارها، نخستین آزمون سردفتری در ماه گذشته برگزار شد.
خندانی با بیان اینکه ملاک قبولی در آزمون سردفتری تراز نمرات است، اظهارداشت: با توجه به اینکه ملاک قبولی، تراز نمره است باید کارنامهها صادر شود تا طبق تراز ببینیم چه تعداد پذیرفته خواهند شد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره تصویربرداری از دفاتر دستنویس اسناد رسمی گفت: از بهمن سال گذشته کار عکسبرداری و اسکن دفاتر دستنویس آغاز شد و تعامل خوبی میان کانون سردفتران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ادارات کل استانها و سران دفاتر اسناد رسمی انجام شد.
وی تاکید کرد: عکسبرداری از دفاتر دستنویس اسناد رسمی کشور اتفاق بسیار بزرگی است و این اقدام در همه استانها انجام شده است و میتوان گفت ۹۹ درصد به اتمام رسیده و یک درصد باقیمانده هم مربوط به دفاتری است که دچار آتش سوزی، سرقت، حوادث غیرمترقبه و آب خوردگی شده است.
خندانی افزود: عکسبرداری باید بهگونهای باشد که همه مفاد مندرج در اسناد خوانا و قابل رویت باشد و ترمیم و تعمیر و عکسبرداری از دفاتر قدیمی که عمر بعضی از این دفاتر به ۸۰ سال میرسد کار بسیار سختی بود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: این اقدام در راستای سلامت نظام اداری و کاهش تخلفات نیز تاثیر شایانی دارد و از مفاسد احتمالی جلوگیری میکند و با الکترونیکی شدن امور اسناد رسمی میتوان گفت از احتمال جعل اسناد کاملا جلوگیری خواهد شد.
خندانی اضافه کرد: این دفاتر پس از عکسبرداری نیز نگهداری میشود و در مورد نحوه نگهداری آنها نیازمند قانون هستیم.