یزد- ایرنا - مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس یزد گفت: گاز گرفتگی با زغال در داخل یک اتاق کارگری در کنار چاهی در شهر خاتم یزد، چهار نفر را روانه بیمارستان کرد.

سید حسین طباطبایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حادثه در ساعت هفت و ۵۷ دقیقه صبح امروز رخ داد و به محض تماس با اورژانس نیروها به محل اعزام شدند.

وی اظهار کرد: در این زمینه ۲ کد آمبولانس به محل حادثه اعزام و چهار مصدوم به بیمارستان آیت الله خاتمی هرات منتقل شدند.

طباطبایی ادامه داد: مصدومان اعضای یک خانواده از اتباع افغان بودند که برای گرم شدن از آتش داخل اتاقک کارگری استفاده کردند؛ پدر خانواده دچار سوختگی شده و سطح هوشیاری وی پایین است و حال عمومی‌اش مناسب نیست.

وی تصریح کرد: حال عمومی سایر اعضای خانواده ( مادر و فرزند دختر پنج و پسر ۷ ساله) با اقدام مناسب و انجام اقدامات پایه حفظ حیات، رو به بهبود است.

مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس یزد در ادامه علائم ابتدایی مسمومیت با گاز منو اکسید کربن را نشانه‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی عنوان و افزود: سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف، استفراغ و خواب‌آلودگی و اختلال تنفسی نیز از دیگر نشانه‌های کاهش سطح اکسیژن بدن به دلیل گازگرفتگی است.

طباطبایی مهم‌ترین اقدام اولیه در مواجه با افراد دچار مسمومیت با co باز کردن درب و پنجره‌های محل جهت برقراری جریان هوای آزاد و سپس تماس با اورژانس ذکر و تصریح کرد: باید از خوراندن هر گونه خوراکی و نوشیدنی به افراد دچار گازگرفتگی خودداری و در صورت نبود هوشیاری فرد حادثه دیده باید عملیات احیاء را برای وی تا رسیدن عوامل اورژانس انجام و در صورت هوشیاری و وجود علائمی مانند سردرد نیز باید فرد را تا بهبود شرایط جسمی در معرض هوای آزاد و به ویژه اکسیژن قرار داد.

گاز منو اکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

خاتم در ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.