همدان- ایرنا- ۲۰ طرح عمرانی نیمه تمام در حوزه های گوناگون در سفر مردادماه امسال رئیس جمهور به همدان به عنوان طرح های شاخص و توسعه محور با میزان اعتبارات لازم مصوب شد که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان، بهره برداری کامل آنها نقطه آغاز تحول و پیشرفت این استان خواهد بود.

تورج الوانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شاخص ترین طرح های مصوب سفر هیات دولت به استان همدان شامل آبرسانی از سد تالوار با یک هزار میلیارد تومان، تکمیل سد خرم رود با ۵۰۰ میلیارد تومان ، کنارگذر شرقی و غربی همدان با ۴۰۰ میلیارد، نگهداری و ایمنی راه ها با ۳۹۸ میلیارد، تکمیل بیمارستان اکباتان با ۳۵۰ میلیارد، اجرای مسیر همدان- گل تپه- علیصدر با ۳۰۰ میلیارد تومان و رفع نقاط حادثه خیز با ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی اجرای کریدور شمال استان با ۲۶۰ میلیارد تومان، سامانه های نوین آبیاری با ۲۵۰ میلیارد تومان، راه آهن همدان - ملایر و ایستگاه راه آهن همدان هر کدام ۱۰۰ میلیارد، کنارگذر اسدآباد، سایت جدید صدا و سیما، احیای قنوات، احداث گلخانه، تقویت زیر ساخت های کشاورزی، تکمیل پست های برق، انتقال پساب، تکمیل تصفیه خانه چاه های صنعتی، تکمیل تصفیه خانه و شبکه فاضلاب همدان را از دیگر طرح های مهم استان برشمرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: اجرا و تکمیل ۱۸۶ طرح با ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهوری به استان همدان مصوب شد که تاکنون یک هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به زودی اختصاص می یابد.

الوانیان با بیان اینکه اعتبارات مصوب سفر هیات دولت باید تا سال ۱۴۰۳ به طور کامل اختصاص یابد توضیح داد: یکی از ابتکارهای همدان در سفر رییس جمهوری، تجمیع طرح ها بود برای نمونه تکمیل سالن ورزشی بانوان به عنوان یک طرح معرفی شد در حالیکه پنج طرح زیر مجموعه آن است.

وی با بیان اینکه به طور معمول سالانه ۲ هزار طرح و پروژه عمرانی در این استان اجرایی می شود اظهار داشت: یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی استان پیش بینی شده که این اعتبارات پس از مبادله موافقت نامه به تدریج و ابلاغ و متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح ها اختصاص می یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان اضافه کرد: طرح های در دست اجرا شامل یکسری پروژه های استانی، ملی و ملی استانی شده می شود که امسال طرح ملی استانی شده در همدان نداریم.

وی بیان کرد: توزیع اعتبارات بر اساس یکسری فرمول ها از جمله شاخص های پایه ای هر شهر، بخش و شهرستان صورت می گیرد و این اطلاعات در اختیار فرمانداران قرار گرفته تا نقطه نظرهای خود را در این باره اعلام کنند.

الوانیان ادامه داد: در صورت تایید نکردن اطلاعات ارسالی به عنوان مثال تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در شهرستان، این اطلاعات و آمار در نشستی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، فرماندار و مسئول برنامه و بودجه بررسی و اطلاعات دقیق به دست آمده به عنوان مبنا برای پرداخت اعتبار ملاک قرار می گیرد.

وی گفت: اعتبارات نفت نیز بر اساس این شاخص ها توزیع می شود با این تفاوت که همه شهرستان ها مشمول دریافت اعتبارات نفت نمی شوند بلکه به شهرستان هایی که از سوی وزارت کشور به عنوان کمتر برخودار و محروم معرفی شدند تعلق می گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان درباره نحوه هزینه کرد اعتبارات توازن نیز ادامه داد: طبق قانون توازن باید همه مناطق به شاخص هایی پیش بینی شده دست یابند بنابراین اعتبار با نظر سازمان برنامه و بودجه تنها در محل هایی که با شاخص فاصله داریم هزینه می شود.

الوانیان گفت: همه این ردیف های اعتباری در شورای برنامه ریزی استان تبدیل به اجرای طرح و پروژه عمرانی می شوند.

اعتبار عمرانی استان همدان نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است.

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد، سفر رییس جمهور ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.