تهران – ایرنا - یافته های یک پژوهش جدید نشان می دهد که جنگ روسیه و اوکراین و کاهش شدید ارزش بازارهای اوراق بهادار طی سال گذشته میلادی، ارزش کل دارایی صندوق های بارنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری دولتی را برای اولین بار در تاریخ و به میزان ۲.۲ تریلیون دلار کاهش داده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز به نقل از گزارش سالانه موسسه آمریکایی گلوبال اس دبلیو اف (Global SWF) - که بر وضعیت بیش از ۴۰۰ شرکت و موسسه سرمایه گذاری در جهان نظارت می کند - نوشت که ارزش دارایی تحت مدیریت شرکت های سرمایه گذاری دولتی در سال ۲۰۲۲ از ۱۱.۵ تریلیون دلار به ۱۰.۶ تریلیون دلار و صندوق های بازنشستگی از ۲۲.۱ تریلیون دلار به ۲۰.۸ تریلیون دلار کاهش یافته است.

رویترز به نقل از این موسسه، افت مذکور را «همزمان و قابل توجه» خواند و نوشت که دلیل اصلی این امر کاهش بیش از ۱۰ درصدی ارزش بازارهای اوراق بهادار است که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

براساس این گزارش، از عوامل کاهش مزبور می توان به تهاجم روسیه به اوکراین اشاره کرد که قیمت کالاها را افزایش داد و نرخ تورم در حال افزایش را به بالاترین حد در ۴۰ سال اخیر رساند. در واکنش، بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک های مرکزی غول های اقتصادی، نرخ بهره خود را افزایش داده و باعث سقوط جهانی بازارهای سرمایه شدند.

این رسانه دیروز نیز همزمان با پایان آخرین روز معاملاتی بازارهای سهام آمریکا نوشت که افزایش نرخ بهره به دست بانک مرکزی این کشور به شدیدترین کاهش سالانه شاخص های اصلی بازارهای سهام آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون منجر شد.

افزایش مداوم نرخ بهره برای کنترل تورم، هراس از رکود اقتصادی، جنگ روسیه - اوکراین و نگرانی از افزایش بیماران کرونایی در چین دست به دست هم دادند تا شاخص های اصلی وال استریت بیشترین افت سالانه را در ۱۴ سال اخیر ثبت کنند.