رشت - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از اجرای طرح پایش بافت‌های تاریخی استان خبر داد و گفت : این طرح از نیمه دوم سال جاری آغاز شده و همچنان برای مستند سازی و تعیین ضوابط و حرایم در حال انجام است.

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایش بافت های تاریخی استان و تهیه ضوابط و حریم های آنها در سه گروه ثبت ملی، واجد ارزش ثبت و محدوده بافت تاریخی رده‌بندی می شوند.
وی اظهار داشت: بر اساس پایش‌های انجام شده از سوی مشاور و کارشناسان میراث فرهنگی تاکنون بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی در شهرهای رشت، لاهیجان و املش شناسایی شده است.
وی ادامه داد: گیلان با احتساب شهرک تاریخی ماسوله دارای هفت شهر با بافت تاریخی است که از این میان می‌توان به شهرهای رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، رودسر و املش اشاره کرد.
وی سهم رشت از بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی مذکور را شامل ۲۴۰ بنا (به تفکیک ۱۰۸ بنا در محله ساغریسازان، ۳۶ بنا پیربازار، ۱۸ بنا باقرآباد و ۷۸ بنا در بازار رشت) عنوان کرد و گفت: در شهرهای لاهیجان و املش را نیز به ترتیب ۲۶۰ و ۱۱۰ بنای تاریخی شناسایی شده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بر لزوم بسیج همگانی و فرهنگ‌سازی به منظور صیانت از مواریث منحصر به فرد تاکید کرد و گفت: مردم می توانند با مراجعه به اداره کل بناهای تاریخی حائز اهمیت را برای بررسی و مستند سازی پیشنهاد دهند.
جهانی همچنین یادآور شد: مالکان بناهای تاریخی برای تغییر کاربری از طریق تبصره ۱۸، تبصره ۱۶ و اعتبارات معاونت میراث فرهنگی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بناهای تاریخی و محوطه ها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.