به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد تا روز چهارشنبه وضعیت آلودگی هوا در تهران و باقی کلانشهرهای صنعتی ادامه دارد و البته وجود آلاینده های هوا مختص کلانشهرهای ما نیست و در کشورهای مختلف نیز این پدیده وجود دارد.
بطوری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است ۸۷ درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی میکنند که ذرات معلق بالاتر از حد استاندارد است. ۴.۲ میلیون مرگ در دنیا منتسب به آلودگی هوا است و بانک جهانی اعلام کرده که از هر ۱۰ مرگ یک مرگ منتسب به ذرات معلق و آلودگی هوا است.
طبق برآوردها در سال ۲۰۱۶ مواجهه با ذرات معلق پنجمین علت مرگ در دنیا شناخته شده است.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هزینه مستقیمی که مردم برای بیماری هایی مانند سکته قلبی و مغزی به دلیل انتساب به آلودگی هوا میپردازند ۱.۱ میلیارد تومان و هزینه مرگ منتسب به آلودگی هوا ۱۵۰ میلیارد تومان است که به دولت تحمیل می شود.
بررسی های کشوری نشان می دهد در آلودگی با غلظت ۳۹ میکروگرم، ۹ هزار و ۷۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است، بعد از یک ساعت مواجهه انسان با هوای آلوده و حتی دو روز پس از آن، میزان رخداد سکتههای قلبی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش مییابد که این ذرات اغلب از مصرف سوختهای فسیلی و ذرات ناشی از تماس لاستیک اتومبیلها با جاده تولید میشوند.
کارشناسان سلامت هشدار می دهند، آلودگی هوا موجب تشدید نارسایی قلب، افزایش بستری بیماران قلبی به میزان ۱۲/۲ درصد، افزایش آریتمی یا نامنظمی ضربان قلب و افزایش احتمال ایجاد لخته(ترومبوز) در سیاهرگهای اندام تحتانی میشود.
بر اساس اظهارات علی اصغر قائمی عضو شورای شهر، آمار شهروندانی که دچار بیماریهای مزمن میشوند بسیار است و تعدادی از فوتیها بر اثر آلودگی هواست. تجارب کشورهای موفق نشان میدهد که غلبه به این شرایط غیرممکن نیست و میتوان با همکاری دستگاهها به موفقیت در این زمینه دست یافت.
وی، توسعه حمل و نقل پاک به ویژه مترو، اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، الزام خودروهای دیزل به استفاده از فیلتر جاذب دوده، عدم استفاده از سوخت های نامناسب در کارخانجات و نیروگاهها را از راههای مقابله با آلودگی هوا دانست.
با توجه به نقش ۳۷ درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوا، از رده خارج کردن این خودروها یکی از راههایی مقابله با آلودگی استاین عضو شورای شهر تهران با توجه به نقش ۳۷ درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوا، از رده خارج کردن این خودروها را یکی از راههایی مقابله با آلودگی دانست و گفت: با توجه به شرایط بحرانی آلودگی هوا در شهر تهران، نامهای خطاب به سران قوای سهگانه کشور تهیه و به امضای ۲۱ عضو شورای اسلامی شهر تهران رسیده است.
وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی که دولت را مکلف کرده بودجه را ۲ مرحلهای ارائه دهد، اظهار داشت: پس از تصویب احکام و تبصرهها میتوان جداول پیوست را ارائه داد و شهرداری میتواند با رایزنی با دولت، خواستار ایجاد اصلاحاتی در ارقام جداول مربوطه شود.
آلودگی هوا بار مراجعه مردم به مراکز درمانی را ۲۰ درصد افزایش داد
عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه معتقد است: آلودگی هوا در این روزها بار مراجعه مردم به اورژانس ها و مراکز درمانی را به دلیل بیماریهای تنفسی و قلبی ۲۰ درصد افزایش داد.
وی اظهارداشت: مهمترین آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ذرات PM۲.۵ است و در زمان افزایش این آلودگی شاهد افزایش مراجعه مردم به بیمارستانها و اورژانسها هستیم که عامل مهم تنگی نفس و بیماریهای قلبی و سکته مغزی محسوب میشود.
شاهسونی با بیان اینکه آلودگی هوا همچنان تداوم دارد، تصریح کرد: وزارت بهداشت مسئول نظارت بر رعایت حدود مجاز مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار (VOC ) است و برای محافظت کارکنان جایگاههای سوخت و شهروندان از خطرات و زیانهای ناشی از ترکیبات آلی فرار بنزین به ویژه ماده سرطان زای بنزن، اجرای کامل طرح «کهاب» در کنار سایر تدابیر لازم برای کاهش آلودگی هوا مانند افزایش کیفیت بنزین ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: گروههای حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان باید تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند و ورزشکاران از ورزش در فضای باز بپرهیزند همچنین افرادی که باید در محل کار حاضر شوند، کمتر در فضای باز حضور داشته باشند زیرا در این شرایط، امکان افزایش بیماریهای قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان همچنین افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه با کنترل آلاینده های هوا و جلوگیری از بروز بیماری های مرتبط، کمیته اضطرار تشکیل می دهد و وقتی شاخص آلاینده ها در حدی که برای سلامت مردم خطرناک باشد، اقدام به اعلام شرایط اضطرار می کند.
وزارت بهداشت از استانداری درخواست می کند کارمندان در ایام آلودگی هوا دورکار باشندوی تصریح کرد: وزارت بهداشت از استانداری درخواست می کند که در ایام آلودگی هوا، کارمندان بویژه بانوان باردار، مادرانی که کودکان زیر ۶ سال دارند و افرادی که دچار بیماریهای قلبی و ریوی هستند و سالمندان بالای ۶۰ سال از دورکاری استفاده کرده و در شهر تردد نداشته باشند.
به گفته شاهسونی، بر اساس قانون هوای پاک، باید با منابع آلوده کننده برخورد و به صورت متداول معاینه فنی خودروها بررسی شود همچنین خودروهای دیزلی باید به فیلتر دود مجهز باشند. علاوه بر این تعداد زیادی موتور سیکلت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که طبق قانون هوای پاک باید از چرخه مصرف خارج شوند.
وی افزود: قانون هوای پاک و آییننامههای مرتبط با آن، همه راهکارهای متناسب برای رفع آلودگی هوا را بیان کرده و نیازی به قوانین جدید در این حوزه وجود ندارد. اجرایی کردن مواد قانون هوای پاک مصوب مجلس، می تواند به بهبود کیفیت هوای تهران کمک زیادی کند.
وی با اشاره به ماده ۲ قانون هوای پاک، اظهار داشت: طبق این قانون وظیفه سازمان محیط زیست اجرای قانون هوای پاک است، وظایف جزیی و کلی دستگاهها در این رابطه کاملا مشخص است. این سازمان با همکاری سازمان بازرسی کل کشور می توانند نظارت دقیق تری بر اجرای این قانون داشته باشند.