گناباد-ایرنا- رییس جمعیت هلال احمر گناباد گفت: یک هزار و ۴۲۰ نفر امداد رسان هلال احمر برای ارایه خدمات امدادی در زمان وقوع سوانح و حوادث غیر مترقبه تاکنون در این شهرستان سازماندهی شده‌اند.

علی برومند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد ۱۲۰ نیروی مستقیم و آماده به کار هلال احمر و یک هزار و ۳۰۰ نفر هم اعضای جوانان داوطلب هلال احمر را تشکیل می‌دهند که آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

وی ادامه داد: این تعداد در قالب ۲۰ تیم عملیاتی و آماده به کار برای خدمات امدادی در زمان وقوع حوادث پیش بینی نشده و سوانح سازماندهی شده و فعالیت می کنند.

رییس جمعیت هلال احمر گناباد گفت: این تیم‌های عملیاتی که به تیمهای "توانا" معروف می باشند شامل ۹ تیم مردان و ۱۱ تیم زنان هستند و در شرایط خاص مانند حمایت‌های روانی،کوهستانی، سیلاب و اسکان اضطراری در زمان وقوع سوانح و حوادث از توانایی های آنان استفاده می‌شود.

برومند با اشاره به تدوین نقشه خطر پذیری زلزله در گناباد افزود: طبق این نقشه گناباد به پنج منطقه و ۶۴ ناحیه تقسیم و در هر منطقه پیش بینی‌های اسکان، نقاط خطر و شریان‌های اصلی مشخص شده است.

این مسوول گفت: با توجه به برگزاری دوره‌های آموزش هلال احمر آمادگی‌های لازم برای زلزله و بلایای طبیعی احتمالی در شهرستان گناباد وجود دارد و سگ زنده یاب و افزایش تجهیزات امداد رسانی از نیازمندی های این شهرستان برای سرعت بخشی در خدمات امدادی مطلوب در زمان وقوع حوادث به شمار می‌رود.

برومند خاطر نشان کرد: راه اندازی منطقه اسکان اضطراری در زمان وقوع حوادث پیش بینی نشده احتمالی در شهرستان گناباد از سنوات گذشته مطرح بوده است، ولی مردم از این مساله استقبال نمی‌کنند و باید با فرهنگ سازی لزوم اسکان در این مناطق برای مردم بیشتر تبیین شود.

از مجموع ۲ هزار عضو جمعیت هلال احمر گناباد ۴۰۰ نفر به صورت ثابت فعالیت دارند.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.