اولین تصمیمی که باید در برنامه‌ریزی پیرامون سفر گرفته شود، انتخاب نوع وسیله نقلیه است. برای سفر می‌توان از هواپیما، قطار، اتوبوس، خودروی شخصی و دیگر وسایل نقلیه استفاده کرد. در میان تمامی این وسایل نقلیه هواپیما و قطار محبوب‌تر از سایر آن‌ها هستند.

عوامل بسیار زیادی برتصمیم‌گیری ما اثرگذار است. به عنوان مثال قیمت بلیط هواپیما یا بلیط قطار، راحتی وسیله نقلیه، سرعت حرکت آن و مهم‌تر از همه امنیت وسیله نقلیه در سفر می‌تواند بر انتخاب ما اثرگذار باشد. در این مقاله به بررسی امنیت دو وسیله نقلیه قطار و هواپیما می‌پردازیم.

مفهوم امنیت در سفر

منظور از امنیت در سفر صرفاً مواردی همچون حفاظت از سرقت و دزدی، کلاهبرداری و دیگر موارد نیست. امنیت در مسیر سفر و تضمین سلامتی در راه سفر یکی از مهم‌ترین موضوعات در امنیت است.

در بازه‌های زمانی گوناگون خبری از سقوط یک هواپیما، تصادف قطار و خروج از ریل می‌شنویم. البته این حوادث نسبت به تعداد سفرهایی که انجام می‌شود بسیار کم است اما توجه عموم را به امنیت سفر جذب می‌کند و سبب می‌شود تا گردشگران به فکر مقایسه امنیت قطار و پرواز بیفتند. باور عموم افراد این است که سفر با اتومبیل و قطار امن‌تر است زیرا روی زمین صورت می‌گیرد و خطر سقوط ندارد. در صورتی که همیشه اینطور نیست. تصادف با خودرو یا موتور به دلیل اینکه تعداد سرنشینان کمی دارد، کمتر به نظر می‌آِید. در حالی که حوادث قطار یا سقوط هواپیما توجه زیادی به خود جلب می‌کند. اگر به آمار مرگ و میر حوادث جاده‌ای نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که تلفات اتومبیل و دیگر وسایل نقلیه جاده‌ای بسیار بیشتر است.

آمارهای به دست آمده از سفرهای هوایی درباره امنیت

در سال‌های اخیر حوادث هوایی همچون ناپدید شدن پرواز مالزی یا سقوط هواپیما MH۱۷ سبب شد تا امنیت پروازهای مختلف زیر سوال برود. پس از این حوادث افراد ترسشان از پرواز افزایش پیدا کرد و مدتی هواپیما محبوبیت خود را از دست داده بود. با این حال تحقیقات نشان می‌داد که هواپیما امن‌ترین وسیله نقلیه در جهان است. به عنوان مثال آرنولد برنت استاد آمار دانشگاه ام آی تی در سال ۲۰۱۲ تحقیقی انجام داد. بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ احتمال کشته شدن در پرواز ایالت متحده یک در ۴۵ میلیون پرواز بود. این عدد بسیار ناچیز است. اگر بخواهیم با ذکر یک مثال توضیح دهیم، باید بگوییم که یک مسافر می‌تواند هرروز و به مدت ۱۲۳۰۰۰ سال سفر هوایی انجام دهد و دچار هیچ نوع حادثه‌ای نشود.

این مطالعه تنها یکی از میلیون‌ها تحقیقی است که ثابت می‌کند هواپیما امن‌ترین و راحت‌ترین وسیله نقلیه در سفر است. همچنین در سال‌های اخیر با ورود تکنولوژی‌های جدید و پیشرفت تجهیزات امنیت پرواز باز هم بیشتر شده است. کارشناسان براساس آماری که به دست آمده، فهمیده‌اند که سال ۲۰۱۷ امن‌ترین سال برای سفرهای هوایی در کل تاریخ صنعت هواپیمایی بوده است.

پس نتیجه می‌گیریم که تا جای امکان سفر خود را با خرید بلیط هواپیما آغاز کنیم. البته قطار نیز امنیت بسیار خوبی نسبت به اتومبیل، اتوبوس، موتور سیکلت و دیگر موارد دارد. در واقع دلیل توجه عمومی به حوادث هواپیمایی این است که این حوادث به ندرت اتفاق می‌افتد. در صورتی که تصادف‌های جاده‌ای به موضوع تقریباً عادی تبدیل شده است!

سوانح هوایی روز به روز کمتر می‌شود. تجهیزات پیشرفته این امکان را در اختیار خلبان‌ها می‌گذارند که در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانند آن را با امن‌ترین روش ممکن مدیریت و کنترل کنند. Bureau of Aircraft Accidents اداره سوانح و حوادث هوایی است که دفتر مرکزی آن در سوئیس قرار گرفته است. این دفتر نرخ مرگ و میر در سفرهای هوایی را هر چند سال اعلام می‌کند. براساس این آمار، تلفات در هر یک میلیون پروازی که صورت می‌گیرد، ۲.۱ نفر است. یعنی احتمال این که فردی در پرواز و به دلیل سوانح هوایی کشته شود، ۱ به ۱۵ میلیون است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید احتمال این که صاعقه یا رعد و برق با هواپیما اصابت کند و مرگ در پی داشته باشد، ۱۵ برابر بیشتر از احتمال سقوط و دیگر انواع سوانح هواپیمایی است. اما کسی نگران رعد و برق یا صاعقه نیست و اغلب افراد تنها نگران نقص فنی هواپیما و یا سقوط هستند.

آمارهای به دست آمده از سفرهای ریلی درباره امنیت

اگر به آماری که در جهان ارائه شده است رجوع کنیم، مشاهده خواهیم کرد که سفر با خرید اینترنتی بلیط قطار با وجود حوادث پیش آمده بسیار امن است. اقتصاددان مشهوری به نام لان ساواج در سال ۲۰۱۳ تحقیقی انجام داده است. این تحقیق در یک بازه ۹ ساله از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ انجام شده است. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که قطار دومین وسیله نقلیه امن برای حمل و نقل عمومی است. در طول این ۹ سال تعداد تلفات سفر با قطار ۰.۴۳ نفر به ازای هر میلیون مایل بوده است. در صورتی که تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات و حوادث جاده‌ای با اتومبیل ۷.۳ نفر و با موتور سیکلت ۲۱۳ نفر بوده است. پس در این بخش نتیجه گرفتیم که هواپیما امن‌ترین وسیله نقلیه در جهان محسوب می‌شود.

مزایای سفر با هواپیما

سرعت بالا

امکان سفر به مناطق دوردست

خدمات رسانی خوب و امکانات زیاد

راحتی در سفر

امینت بالا

عدم وجود تصادف و ترافیک

نظافت و بهداشت خوب

تنوع در کلاس‌های پروازی و بلیط‌های هواپیما

مزایای سفر با قطار

استقرار راه‌آهن در مراکز شهرها

گسترده بودن خطوط ریلی

برنامه‌ریزی دقیق و عدم معطلی یا تاخیر

عدم محدودیت در میزان بار مجاز

آلودگی محیطی بسیار کم

امکانات متعدد

تنوع در نوع قطار (اتوبوسی و کوپه‌ای)

قیمت مقرون بصرفه

تاثیر نداشتن شرایط جوی

سخن پایانی

اگر امنیت در سفر برای شما مهم است، به خرید بلیط هواپیما اقدام کنید. زیرا هواپیما امن‌ترین وسیله نقلیه در جهان است. اگر ترس از پرواز دارید و یا هزینه بلیط برای شما زیاد است، قطار دومین وسیله نقلیه امن در جهان محسوب می‌شود. برای رزرو بلیط قطار می‌توانید به سفرمارکت مراجعه کنید و از میان همه شرکت‌های ریلی فعال در ایران، بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین با نصب اپ سفرمارکت یا با استفاده از وبسایت آن، می‌توانید تمامی بلیط هواپیما موجود در بازار را از نظر قیمت و ویژگی با هم مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.