چندی است ساخت کارخانه آسفالت در شرق تهران در منطقه سرخه حصار مطرح شد، روز گذشته رئیس کمیسیون سلامت محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره تلاش شهرداری تهران برای ساخت کارخانه آسفالت در بوستان سرخه حصار واکنش نشان داد و خواستار دریافت تمام مجوزهای مربوطه از سازمان محیط زیست شد.
مهدی پیرهادی همچنین به نامه خود به علیرضا زاکانی شهردار تهران اشاره کرد و گفت: در این نامه از شهردار تهران خواستم که اگر قرار است کارخانه ای در منطقه ۱۳ و پیرامون بوستان جنگلی سرخه حصار ساخته شود، باید همه مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست دریافت شود.
وی با بیان اینکه کارخانه آسفالت یکی از منابعی است که آلایندگی ایجاد می کند، عنوان کرد: رئیس سازمان محیط زیست شخصا موضوع را پیگیری کند که با ساخت کارخانه آسفالت، مشکلی متوجه شهر تهران نشود.
علیرضا رحمتی رییس محیط زیست شهرستان تهران دراین باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: بازدیدی که همکاران از محل داشتند هنوز ساخت و سازی صورت نگرفته است، البته گویا تصمیم بر ساخت کارخانه آسفالت بوده، دراین باره با شهرداری تهران مکاتبه کردیم که مستندات را به محیط زیست تهران بدهند چون بر اساس ماده ۱۱ قانون هوای پاک حتما متولی ساخت یک صنعت باید از محیط زیست استعلام کند تا بر حسب قوانین و مقررات موضوع بررسی شود.
وی افزود: ضمن اینکه قانون ممنوعیت استقرار صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران را هم داریم، البته هیات وزیران گفته اگر کارگاهی موقتی مانند پروژه های عمرانی و یا آزادراهی باشد احداث موقت کارگاهی مانند کارگاه آسفالت مشکلی ندارد اما باید بعد از اتمام کار برچیده شود البته آنهم با رعایت ضوابط یعنی باید خارج از حریم شهر باشد اما محدوده ای که برای ساخت کارخانه آسفالت در شرق تهران پیشنهاد شده و اگر همان مکان باشد که کاملا داخل شهر است و به هیچ وجه امکان استقرار کارخانه آسفالت در آن مکان وجود ندارد.
معاون مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: فعلا واحدهایی که فعال هستند جواب نیاز شهرداری برای تامین آسفالت را می دهد، در شرق تهران هم واحد آسفالت تلو در جاده تلو وجود دارد که می تواند شرق تهران را پوشش بدهد.
بر اساس قانون استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران ممنوع است اما هیات وزیران گاهی با مصوباتی آنرا جابجا می کنند به طوری که بارگذاری در پایتخت به حد انفجار رسیده است .وی تاکید کرد : با این وجود تا کنون هیچ استعلام و مکاتبه ای از سوی شهرداری تهران با محیط زیست شهر تهران نشده است.
رحمتی تصریح کرد: باید این مساله مهم را مد نظر قرار داد با شرایطی که اکنون تهران و هوای آن دارد دیگر توان بارگذاری بیشتر در پایتخت وجود ندارد، اکنون ۱۱ هزار واحد صنعتی - تولیدی جدا از واحدهای خدماتی در شهر تهران وجود دارد، از طرفی هم حجم بالای آلودگی را به علت تردد منابع متحرک داریم از این رو دیگر اجازه بارگذاری بیشتر نمی دهیم.
رییس محیط زیست شهرستان تهران ادامه داد: در سال ۱۳۴۶ شورای اقتصاد وقت با هدف تمرکززدایی و عدم بارگذاری بیشتر در تهران، قانون ممنوعیت استقرار صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری را پیشنهاد داد و تصویب شد اما می بینیم که بارگذاری همچنان ادامه دارد و گاهی هم هیات وزیران با مصوباتی این شعاع را کم و زیاد می کند به حدی که دیگر بارگذاری در تهران به حد انفجار رسیده است.
وی درباره اینکه شهرداری گفته برای تامین آسفالت در شرق تهران مشکل داریم و برای رفع آن باید کارخانه آسفالت ساخته شود گفت: این توجیه است، اتوبان امام علی ساخته شد اما کارخانه آسفالتی نبود، تمام آسفالت پروژه آزاد راه پاکدشت نیز تامین می شود، از این رو دیگر اجازه بارگذاری بیشتر را نمی دهیم در واقع قانون این اجازه را نمی دهد، بر اساس قانون فقط استقرار کارگاه های موقت برای اجرای پروژه های عمرانی مقدور است در غیر اینصورت امکان استقرار صنایع در داخل محدوده شهر اصلا امکان ندارد.
معاون مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع با شهرداری منطقه ۱۳ مکاتبه کردیم اما هنوز جوابی نیامده است، البته فعلا هم ساخت و سازی در آن منطقه شروع نشده اما اگر این مکانی که در نظر گرفتند همان باشد؛ که داخل منطقه حفاظت شده است و ساخت و ساز در آن مناطق ممنوع است و محیط زیست به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز آنهم برای صنعت آلاینده ای مانند سیمان را نمی دهد.