یاسوج- ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست از غذا دهی به حیات وحش اجتناب کنند چرا که محیط بانان در زمان و مکان مناسب این کار را انجام می دهند.

به گزارش ایرنا، روح الله حقیقت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در یاسوج افزود: با فرارسیدن فصل زمستان ، ۷۲ کیلومتر دیواره سنگی و ۴۲ قله بالای چهار هزار متری دنا سفید پوش شده ، روان آب ها یخ زده و مراتع رخت سفید بر تن کرده است و همین شرایط حیاط وحش را مجبور کرده خانه و کاشانه خود را ترک کنند و به دامنه ها ارتفاعات، حاشیه مزارع و باغ های کشاورزی پناه بیاورند .
وی ادامه داد : شرایط پیش آمده موجب شده سازمان حفاظت محیط زیست علوفه دهی به حیات وحش دنا را آغاز کند .

حقیقت اظهار کرد : علوفه مورد نیاز به مقدار کافی خریداری و انبار شده و با تشخیص محیط بانان در زمان و مکان های مناسب توزیع می شود .
وی تصریح کرد : علوفه در مکان هایی از طبیعت توزیع می شود که بصورت شبانه روزی در رصد محیط بانان باشد تا مبادا فرصتی برای سوءاستفاده احتمالی متخلفان فراهم شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم طبیعت دوست استان تقاضا کرد از غذا دهی به حیات وحش اجتناب ورزند و درصورت مشاهده حیات وحش آسیب دیده موضوع را با سامانه رایگان ۱۵۴۰ به اطلاع مسئولان محیط زیست استان برسانند تا اقدام لازم صورت گیرد .

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در راس آن ها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

این استان با بیش از ۱۶کیلومتر مربع وسعت و در اختیار داشتن یک درصد خاک از کشور ۱۸ درصد گونه‌های جانوری کشور را در خود جای داده است.

۳۲۴ گونه جانوری مهره دار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲۲۷ گونه از این تعداد شامل انواع پرندگان است.