به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا علی خیرالدین در نشست تخصصی حکمرانی اثربخش در توسعه فناوری و نوآوری با اشاره به تصویب قانون جهش تولید برای تقویت شرکتهای دانش بنیان، تصریح کرد: حدود یک درصد از سیاستهای حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: اعطای یارانه تجاریسازی، بازارسازی و ایجاد تقاضا برای محصولات شرکتهای دانشبنیان در چرخه سیاستگذاری فناوری و نوآوری اهمیت ویژهای دارد.
خیرالدین اضافه کرد: در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری و فن بازار ۳۲۲ تفاهمنامه تجاری سازی به ارزش ۵۹۷۰ میلیارد ریال منعقد شد که انتظار میرود در حدود ۴۰ درصد این تفاهمنامهها، به مرحله عقد قرارداد برسند.
وی با بیان اینکه اختلاف فاحشی بین تولید علم و تبدیل علم به ثروت وجود دارد، گفت: اقتصاد دانش بنیان نیازمند حکمرانی و سیاست گذاری دانش بنیان است. رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری، روند صعودی داشته و انتظار میرود در شاخصهای نهادی و پیچیدگیهای کسب و کار نیز تلاش بیشتری کنیم. همچنین برای موفقیت در عرصه فناوری و نوآوری، به شدت نیازمند تکاملی نوآوری های فناورانه و نوآوریهای سیاستی هستیم.
معاون وزیر علوم هدف و ابزار سیاستی را جزو اجزای سیاست فناوری و نوآوری دانست و بیان کرد: دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش باعث ایجاد انتظار تجاریسازی پژوهش از دانشگاهها شده است. جهتگیری فعالیتهای دانشگاههای کارآفرین در جهت کسب و کار، مزیتهای رقابتی اقتصاد است که سبب ترغیب سایر دانشگاهها هم میشود.
خیرالدین با بیان اینکه مذاکرات اولیه برای ایجاد پارک علم و فناوری دارویی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی انجام شده است، گفت: ایجاد پردیسهای سلامت با مشارکت پارک علم و فناوری استانها در استانهای فاقد پارک سلامت در دستور کار قرار دارد.
وی به اقدامات صورت گرفته در مسیر تقویت تعاملات بینالمللی و توسعه دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: میز تعاملات بینالمللی مشترک میان پارکهای علم و فناوری و ۷ کشور روسیه، چین، عراق، ارمنستان، پاکستان و قزاقستان تشکیل شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به تاسیس و راهاندازی اتاق های فکر هفده گانه در وزارت علوم، بیان کرد: اتاقهای فکر، میتوانند بازوی مشورتی و فکری دستگاههای اجرایی به واسطه استفاده از خرد جمعی باشند.
مصطفی صفدری رنجبر مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزیر علوم نیز در این نشست گفت: حکمرانی فناوری و نوآوری را میتوان شامل کلیه فرآیندها و فعالیتهایی تعریف کرد که بر رفتارهای مرتبط با سرمایهگذاری و بکارگیری نوآوریها و فناوریهای نو تاثیر میگذارند.
وی اظهار داشت: تعیین اولویتهای موضوعی و کارکردی، تعریف و بازتعریف نقشها و کارکردهای بهینه برای نقشآفرینان مختلف، ایجاد هماهنگیهای افقی و عمودی میان بازیگران و برنامهها و خلق چشمانداز مشترک پیرامون آینده از طریق مشارکت ذینفعان، تحلیل موانع پیشرفت و یا اختلال در نظام ملی نوآوری و یادگیری سیاستی مهمترین اقدامات مرتبط با حکمرانی فناوری و نوآوری میباشد.
صفدری رنجبر با بیان اینکه در راستای حکمرانی باز و مشارکتی، طرح پنجاه پارک، پنجاه برنامه به پارکهای علم و فناوری کشور ابلاغ شد، افزود: ظرفیتسازی، تسهیلگری و بهبود ساختارهای زیستبوم فناوری و نوآوری با محوریت دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری از طریق گفتمانسازی، شبکهسازی و تعامل با ذینفعان کلیدی ملی و بینالمللی از مهمترین ماموریتهای معاونت فناوری و نوآوری است.
وی به استقبال از برگزاری رویداد تانا در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ترویج گفتمان نوآوری، شبکهسازی و بهم رسانی نقش آفرینان مختلف زیست بوم نوآوری و فناوری در هر استان با محوریت پارکهای علم و فناوری جهت حل مسائل و ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات به صورت جدی پیگیری میشود.
صفدری رنجبر در مورد اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی نیز اظهار داشت: ایجاد عدالت آموزشی در کشور بویژه در حوزه کارآفرینی و تسهیل دسترسی دانشجویان به دانش و مهارتهای مرتبط با کارآفرینی از مهمترین اهداف این طرح است. کارکرد اصلی نظام ملی نوآوری، خلق، اشاعه و بکارگیری نوآوری است.