زنجان -ایرنا- مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ساخت و ساز در ۱۰۰ متری حریم راه‌ها ممنوع است و با آن مخالف هستیم چون بی توجهی به این موضوع منجر به افزایش نقاط حادثه‌ خیز و ترافیک در نزدیکی شهرها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌غلامحسین دغاغله شامگاه دوشنبه در نشست مشترک انجمن‌های صنفی کشوری و انجمن‌های صنفی استان‌های زنجان و قزوین با موضوع رسیدگی به مسائل و مشکلات مجتمع‌های بین راهی به مسائل مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و سوخت مجتمع‌های خدماتی اشاره کرد و افزود: رفع این مسائل و مشکلات به تنهایی از دست ما خارج است اما معتقدیم با پیگیری‌های مداوم حل شدنی است.

این مسوول با اشاره به پیگیری‌های متعدد در خصوص اخذ معافیت مالیات بر ارزش افزوده در بخش کالا و اخذ نتایج مورد انتظار، گفت: معتقدیم با جمع‌آوری مستندات و پیگیری می‌توانیم بخش خدمات شامل مجتمع‌های خدماتی رفاهی را نیز از پرداخت مالیات معاف کنیم.

دغاغله با اشاره به هزینه‌های مجتمع‌های رفاهی و خدماتی از جمله هزینه‌های کارگری و با یادآوری مشکلات سازمان متبوع در مباحث تامین سوخت مورد نیاز مجتمع‌ها در چند سال گذشته، ابراز امیدواری کرد: با مکاتبات انجام گرفته و تشکیل جلسات مشترک تخصصی با اعضای کانون‌های صنفی و تدوین مستندات دقیق، این مشکل نیز حل و فصل شود.

وی به قوانین مربوط به حریم راه ها و تاسیسات منفرد اشاره کرد و گفت: معتقدیم هر خدماتی که قرار است در حریم راه‌ها ارائه شود باید در قالب مجتمع‌های خدماتی رفاهی باشد.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیز در این جلسه تعداد مجتمع‌های رفاهی خدماتی در حال بهره‌برداری را ۲۷ مورد اعلام کرد و گفت: موافقت اصولی صادره مربوط به مجتمع‌های رفاهی خدماتی نیز ۹۱ مورد بوده است.

حسن کلانتری با بیان اینکه ۱۹ مجتمع رفاهی خدماتی استان زنجان در حال ساخت بوده و ۲۷ مورد نیز در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: ۴۵ مورد تقاضای ساخت مجتمع رفاهی خدماتی استان زنجان نیز در مرحله استعلام قرار دارند.

این مسوول با بیان اینکه استان زنجان در حوزه اخذ استعلام برای ساخت مجتمع رفاهی خدماتی در رتبه سه و در زمینه مجتمع‌های در حال ساخت رتبه ۱۱ کشوری را دارد، گفت: رتبه استان زنجان به لحاظ تعداد مجتمع‌های در حال بهره‌برداری نیز ۱۷ اعلام شده است.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، میزان تقاضا در خصوص احداث مجتمع‌های رفاهی و خدماتی و بین راهی استان زنجان را مطلوب توصیف و خاطر نشان کرد: این مجتمع‌ها در چارچوب قانونی مجوز ساخت و ساز و فعالیت اخذ می‌کنند.

ساخت و ساز در حاشیه راه‌ها ممنوع است 
مدیرکل دفتر مدیریت نگهداری حریم راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این نشست گفت: هر گونه ساخت و ساز در حاشیه راه‌ها ممنوع است مگر فعالیت در قالب مجتمع‌های خدماتی رفاهی. قانون صراحت بر ممنوعیت ایجاد و فعالیت تاسیسات منفرد در حاشیه راه‌ها تاکید دارد.

سیداحمد هاشمیان افزود: با هدف حفظ حریم راه ها، هرگونه دخل و تصرف در حاشیه راه ها باید با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باشد.

وی ادامه داد: بر این مبنا تمامی ضوابط تا شعاع ۱۰۰ متری باید به صورت تمام و کمال رعایت شود و هرگونه فعالیت خدماتی در مسیرها باید منطبق بر قوانین راهها باشد در غیر این صورت سازنده، مشمول برخورد طبق قوانین می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت نگهداری حریم راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین بر حمایت از حقوق صاحبان مجتمع‌های رفاهی خدماتی تاکید کرد و گفت: با هرگونه فعالیت خارج از ضوابط تاسیسات منفرد ایجاد شده در محورهای مواصلاتی برخورد می‌شود و اگر راه دسترسی غیرمجاز ایجاد شده باشد، قطعا مسدود می‌شود.

در ادامه این نشست نائب رئیس انجمن صنفی مجتمع‌های خدماتی استان زنجان خواستار تعیین تکلیف تجهیزات منفرد در محورهای مواصلاتی استان زنجان با هدف کاهش تصادفات، حمایت از سرمایه‌گذار و جذب گردشگر شد.

محمد صابری وجود تجهیزات منفرد واقع در جاده‌ها را از مشکلات اصلی این صنف اعلام کرد و گفت: وجود قهوه‌خانه‌ها و فروشگاه‌ها که از سال ها پیش فعال بوده‌اند موجب بروز تصادف و سایر مشکلات در محورهای مواصلاتی می‌شود که باید از سوی مسوولان مورد پیگیری قرار گیرند.

وی همچنین موازی کاری را از دیگر مشکلات مجتمع‌های خدماتی رفاهی اعلام کرد و افزود: موازی کاری در صدور مجوزهای صادره برای واحدهای فعال در جاده‌ها تبدیل به معضلی برای سرمایه‌گذاران شده است.

 به گفته صابری در حال حاضر شاهد فعالیت فروشگاه‌ها و مراکزی در نزدیکی مجتمع‌های رفاهی هستیم که امیدواریم در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری، این مراکز جمع‌آوری شوند.