به گزارش خبرنگار ایرنا، شنبه ای که گذشت آئین احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در تهران برگزار شد؛ عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این آئین با اشاره به موضوع آلودگی هوا و ترافیک به عنوان ۲ مشکل اساسی تهران، به خبرنگاران گفت: در حوزه فنی و عمرانی بیش از ۷۰۰ کیلومتر مسیر شهروندان تهرانی در بزرگراهها موجب اتلاف منابع کشور میشود و معادل ۶۰۰ لیتر بنزین در کشور را افزایش میدهد.
وی افزود: در سه ماه نخست مدیریت شهری جدید احصا که ۹۸ تقاطع باید اصلاح گردد و انجام این مهم موجب کاهش مسیر و مصرف بنزین میشود.
به گفته شعبانی، در حقیقت در بازه ۱۰ ساله اصلاح این مسیرها موجب صرفه جویی ۲ میلیارد لیتری بنزین در کشور میشود که خود توجیه اجرای این طرح ها است.
وی این را هم تاکید کرد که اولویت را بر تکمیل و پس از آن احداث تقاطعها گذاشتیم و در این راستا هفت تقاطع افتتاح شد، هشت تقاطع در حال اجرا است که چیزی بیش از ۶۰ کیلومتر کاهش مسیر را به همراه خواهد داشت.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه این ۲۳ طرح در ۱۴ منطقه پایتخت اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آینده احداث این تقاطعها را به اتمام برسانیم.
در این بین البته شمیران و ری هم جزو این ۱۴ منطقه ای که معاون شهردار به آن اشاره کرد، هستند و قرار است سه تقاطع غیرهمسطح در شمالی ترین و یک دوربرگردان هم در جنوبی ترین نقطه پایتخت ایجاد شود.
دوربرگردان غیرهمسطح شهید آوینی در ری
سیدمحمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ تهران/شهرری/ گفته که طرح ساخت دوربرگردان غیرهمسطح برروی بزرگراه شهید آوینی در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با توجه به لزوم ساماندهی و رفع بار ترافیکی این محدوده در حال پیشرفت است.
این مسئول با اشاره به پیشرفت ۳۵درصدی طرح ساخت دوربرگردان غیرهمسطح بر روی بزرگراه شهید آوینی خاطرنشان کرد: با اتمام این طرح علاوه بر کاهش بار ترافیکی، حوادث رانندگی هم کم خواهد شد.
ناظم رضوی این را هم گفت که در مسیر شرق به شرق بزرگراه شهید آوینی و خروجی از خیابان سلمان فارسی برای دسترسی به بزرگراه امام علی (ع) و شمال تهران یک تقاطع همسطح ناایمن حادثه خیز ترافیکی را داشتیم که به همت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان مهندسی عمران و به منظور ایمن سازی این معبر، پروژه حذف دوربرگردان همسطح و اجرای پل دوربرگردان شرق به شرق این بزرگراه در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه بهره برداری از این دوربرگردان غیرهمسطح، ضمن بهبود شاخص های ایمنی و کاهش تصادفات، در روانسازی ترافیک در این بزرگراه موثر خواهد بود، خاطرنشان می کند: پل دوربرگردان شرق به شرق بزرگراه شهید آوینی به صورت یک پل ۴ دهانه طراحی شده و طول آن با احتساب دو شیب راهه ورودی و خروجی به ۴۵۰ متر می رسد.
شهردار منطقه ۲۰ تهران ادامه می دهد: احداث این دوربرگردان غیرهمسطح ابتدای اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و پیش بینی می شود تا بهمن ماه سال جاری به بهره برداری برسد.
کاهش ۱۲ کیلومتری مسیر با احداث ۳ تقاطع غیرهمسطح در شمیران
از سوی دیگر سیدمهدی صباغ شهردار منطقه یک تهران هم گفته که اجرای سه تقاطع غیر همسطح در شرق منطقه یک با هدف کاهش بیش از ۱۲ کیلومتر مسیر دسترسی و ایمنی بیشتر در تردد شهروندان، در شمال پایتخت انجام می شود.
وی افزود: ۲ پل دور برگردان غرب به غرب بزرگراه ارتش در شرق بلوار سوهانک و شرق بلوار شاهد و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری - بزرگراه شهید بابایی، سه طرح بزرگ ترافیکی و عمرانی اجرایی در شمال تهران است که کلنگ احداث آنها بر زمین زده شد.
به گفته صباغ، با اجرای این طرح ها شاهد کاهش مسیر و زمان دسترسی شهروندان در شبکه بزرگراهی تهران در شرق منطقه یک و تسهیل در دسترسی محلی خواهیم بود و همچنین حوادثی که در اثر دور زدن وسایل نقلیه در مسیر همسطح غرب به غرب ارتش که در برخی مواقع منجر به فوت می شد با احداث این ۲ پل دوربرگردان و غیر همسطح، ایمن سازی و تردد شهروندان با سهولت بیشتر انجام می شود.
این مسئول این را هم گفت که تکمیل نشدن و بن بست بودن شبکه بزرگراهی شهیدباقری باعث افزایش طول سفر خودروها می شود و رانندگانی که قصد تردد از شهید بابایی شرق به شهید باقری جنوب و نیز از شهید باقری شمال به شهید بابایی غرب را دارند، باید وارد بلوار نیروی زمینی و سپس زیرگذر و... شوند.
شهردار منطقه یک تهران خاطرنشان کرد: رانندگان در نهایت باید بیش از ۱۲ کیلومتر مسیر را بیشتر طی کنند اما با اجرای این طرح، شاهد کاهش مسیر و سوخت، آلودگی هوا خواهیم بود.