سنندج- ایرنا- مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه که تا پایان دی ماه بود به درخواست اصحاب رسانه استان تا پایان بهمن تمدید شد.

پیمان فتاحی روز ‌سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این جشنواره با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیا، توسعه، اصلاح و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار می‌شود.

وی افزود: ارتقای دانش رسانه‌ های استان در ارتباط با کارکردها و اهمیت های منابع طبیعی و آبخیزداری و ارائه رویکردهای نوین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، ارتقای سطح کیفی خبر و گسترش فرهنگ مطالعه و شناسایی نقاط قوت و ضعف رسانه ها در زمینه منابع طبیعی و آبخیزداری از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، آشنایی با اقدامات و اثر بخشی فعالیت های این اداره کل، شناخت قابلیت‌های رسانه های مکتوب و مجازی، ایجاد رقابت مثبت، افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه‌ها و ایجاد انگیزه و بستر مناسب برای مشارکت مردم و بهره برداران منابع طبیعی در امر حفاظت از این منابع را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

فتاحی ادامه داد: جشنواره در بخش‌ رسانه‌های مکتوب شامل خبر، گزارش، مقاله، یادداشت، نقد، طرح، کاریکاتور، تیتر، کتاب، شعر و داستان و رسانه های دیجیتال شامل نرم افزار، وبلاگ ها، بازی ها و برنامه های چند رسانه ای، نرم افزارهای تلفن همراه و پادکست است.

وی یادآور شد: بخش رسانه های شنیداری شامل مستند و مستند گزارشی، برنامه تعاملی با شنوندگان، آرم، ارم استیشن، آنونس، برنامه مجله ای، نمایش رادیویی و برنامه گفت و گو محور، میزگرد، مصاحبه و مناظره، از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: بخش رسانه های دیداری شامل فیلم کوتاه، پویا نمایی، موشن گرافیک، نماهنگ، گزارش، میزگرد، گفت و گو و تله تئاتر، نمایش تلویزیونی و مستند گزارشی، برنامه تعاملی با بینندگان، اینفوگرافی و بخش شهروند خبرنگار(تمام موضوعات رسانه ای در ارتباط با منابع طبیعی) است.

فتاحی بخش های موضوعی جشنواره را هم، کارکرد و نوآوری های مرتبط با حفاظت از منابع طبیعی در زندگی روزمره، توسعه و غنی سازی جنگلها با بذر و نهال اعلام کرد و افزود: پویش مردمی احیای جنگل های زاگرس، جنگلداری و زراعت چوب، مدیریت و بهره برداری از مراتع، توسعه و غنی سازی مراتع با گونه های مرتعی و گیاهان دارویی از جمله این بخش هاست.

وی ادامه داد: این بخش پیشگیری و برنامه ریزی برای مبارزه با تخریب و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی منابع طبیعی، پیشگیری از تخریب منابع طبیعی را هم در بر دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار کرد: آبخیزداری و آبخوانداری، آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، آموزش و توانمندسازی تشکل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، جوامع و بهره برداران محلی نقش مردم، رسانه ها، مسوولان و قانونگذاران در حفاظت از منابع طبیعی از دیگر بخش های موضوعی جشنواره است.

فتاحی با بیان اینکه در بخش ویژه هم آثار مربوط به شعار سال پذیرش خواهد شد، گفت: آثار رسیده در بخش های موضوعی جداگانه بررسی و از رسانه ای که بیشترین آثار را در هر یک از موضوعات فوق داشته باشد به عنوان رسانه برتر تجلیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: آثاری در جشنواره شرکت داده می شوند که در فاصله زمانی ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ در یکی از نشریات استانی، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری استان و سرپرستی های نشریات سراسری، صدا و سیمای مرکز استان و رسانه های مجاز منتشر شده باشد.

به گفته فتاحی، علاوه بر ارسال لینک انتشار آثار، ارسال تصویر چاپ شده آثار به دبیرخانه الزامی است و نیز آثار ارسالی در سامانه بارگذاری شوند.

هر شرکت کننده باید با ارسال سه اثر فقط در یک بخش شرکت کند و ارسال آثار به زبان کردی و فارسی قابل قبول است.

آثاری پذیرفته می شود که نام صاحب اثر قید شده باشد و افرادی که آثار آن ها با نام مستعار و کد ثبت می شود باید به تایید مدیر مسئول رسانه رسیده باشد.

متقاضیان شرکت در جشنواره می توانند آثار خود را به آدرس پست الکترونیک frwkurdistan1400@gmail.com و همچنین به صورت چاپ شده و نیز مندرج در لوح فشرده از طریق پست به دبیرخانه اجرایی جشنواره ارسال کنند.

نشانی دبیرخانه اجرایی این جشنواره سنندج، بلوار پاسداران، سه راهی شالمان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، روابط عمومی اداره کل، کد پستی ۶۶۱۶۹۴۳۱۴۱ و صندوق پستی ۱۷۶ است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صداوسیمای مرکز کردستان، سازمان جهاد کشاورزی و مخابرات منطقه کردستان در برگزاری این جشنواره همکاری دارند.