یاسوج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:تاکنون ۱۷ هزار و ۶۶۰ هکتار از مزارع گندم آبی استان زیرپوشش طرح کشت قراردادی قرار گرفته است.

داریوش حصار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کهگیلویه و بویراحمد با انجام بیش از ۸۳ درصد از تعهد کشت های قراردادی تاکنون رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان تعهد کشت قراردادی استان ۲۱ هزار و ۷۵ هکتار است تاکید کرد: در زمان حاضر آماده بستن تفاهم نامه با بهره برداران گندم آبی هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون ۳هزار و۹۱۴ برگ قرارداد با سه هزار و ۸۳۳ کشاورز استان در قالب کشت قراردادی بسته شده است.

وی عنوان کرد: مزارع زیرپوشش این طرح حق بیمه سهم بیمه‌گذار را در زمان انعقاد بیمه‌ نامه پرداخت نمی‌کند و پس از تحویل محصول (گندم) در سال آینده، از محل فروش محصولش پرداخت خواهد کرد.

حصار اظهار کرد: طرح کشت قراردادی از جمله برنامه‌های کلیدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان است که ضمن آن از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: مهمترین محصول راهبردی که در دستور کار دولت است، گندم بوده که در قالب طرح کشت قراردادی افزایش تولید آن در اولویت قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طرح کشت قراردادی مورد حمایت دولت قرار دارد و بر اساس آن به ازای هر کیلوگرم گندم ۱۰۰ تومان بلاعوض به کشاورزان استان داده می شود.

حصار خاطرنشان کرد:در کشت قراردادی بذر، کود، سم و بیمه محصولات کشاورزی توسط طرف قرارداد تامین و پس از برداشت و تحویل محصول از مطالبات کشاورزان کم می شود.

سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول معادل نیمی از کل تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بیش از ۱۳۲ هزار و ۵۱۱ هکتار مزرعه این استان کشت و تولید می شود که ۱۳۰ هزار تن از این میزان گندم است.

حدود ۹۰ هزار هکتار از ۱۳۳ هزار هکتار زمین زراعی کهگیلویه و بویراحمد دیم و بقیه آبی است.

کشاورزی قراردادی از سال گذشته توسط دولت بمنظور تامین و ترغیب کشاورزان برای کشت محصولات استراتژیک از جمله شکر، جو، گندم و دانه‌های روغنی آغاز شد.

این طرح سال گذشته با کشت گندم آغاز و اجرای این طرح در ۱۵ استان کشور توسط سازمان غله کشور و در بقیه استان‌ها با انعقاد قرارداد توسط تعاون روستایی اجرا شد.