گناباد-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: ابتلا به سویه جدید کرونا در مبتلایان به بیماریهای زمینه‌ای هشدار دهنده است و این افراد باید با حساسیت بیشتری در مقابل این سویه از خود مراقبت کنند.

دکتر رضا احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که علائم سویه جدید ویروس کرونا در ۸۵ تا ۹۰ درصد اندک و یا خفیف است و افراد دارای سطح ایمنی سالم نگرانی زیادی از ابتلا به آن نداشته باشند و تنها باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک خود را در برابر بیماری فوق مصون نگه بدارند.

وی ادامه داد: ولی نگرانی ما از شیوع موج و سویه هشتم کرونا در خصوص افراد دارای بیماریهای زمینه ای مانند بیماران قلبی و عروقی، کلیوی، آسم، دیابت و افراد دارای پیوند عضو است که این افراد باید مراقبتهای بیشتری از خود در برابر این سویه جدید انجام دهند.

احمدی گفت: در سویه جدید شدت بیماری کمتر است ولی سرایت‌ پذیری آن ۲ تا پنج برابر بیشتر از موارد قبلی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد افزود: در سویه جدید کرونا علاوه بر علائم سویه های قبلی نظیر تب، بدن درد و آبریزش بینی ، علائم گوارشی بیشتر است و علائمی مانند کاهش بویایی و چشایی کمتر مشاهده می‌ شود.

وی بیان کرد: بدنبال شیوع سویه جدید کرونا در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی و شرق آسیا مانند چین و هنگ کنگ، مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی نسبت به شیوع این سویه جدید در کشورمان هشدار داده اند.

این پزشک متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: مهمترین عامل بازدارنده در برابر سویه جدید کرونا، تزریق واکسن است و کودکان بالای پنج سال باید ۲ دز واکسن را دریافت و افراد بالای ۱۸ سال هم که ۲ دز واکسن را زده اند، باید نسبت به تزریق دز سوم اقدام کنند.

دکتر احمدی افزود: اشخاصی که سه دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و حداقل ۶ ماه از دز سوم واکسن آنان گذشته است، باید نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند تا سطح ایمنی بدنشان افزایش یابد.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی است.
مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.