قصرشیرین- ایرنا- معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: آمادگی صادرات مازاد تولید مرغ توسط مرغداران استان به اقلیم کردستان عراق به منظور تعادل بازار مرغ و ایجاد درآمد ارزی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدرضا عباسی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه ای در محل گمرک پرویزخان با موضوع صادرات مرغ به اقلیم کردستان عراق با حضور مدیرکل گمرک پرویزخان و مسوولان اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق، افزود: امروز با حضور مسوولان اتاق بازرگانی اقلیم کردستان و همچنین اعضای اتحادیه مرغداران استان کرمانشاه و معاونت جهاد کشاورزی معاونت جلسه ای با هماهنگی اتاق بازرگانی و هماهنگی گمرک برگزار شد تا در رابطه با صادرات مرغ مازاد تولیدی استان کرمانشاه مذاکره شود.

وی اظهار کرد: با صادرات مرغ مازاد استان کرمانشاه تولید مرغ در استان پایدار و همچنین درآمد ارزی خوبی برای مرغداران و تولید کنندگان ایجاد خواهد شد.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هم اکنون این استان یکی از مراکز تولید مرغ و گوشت است که اکنون در استان ۶۰۰ واحد مرغداری داریم که روزانه بالای ۲۰ تن تولید دارند و از این رو ما روزانه ۱۰۰ تن مرغ تولیدی مازاد داریم.

عباسی ادامه داد: می توانیم با صادرات مرغ تولیدی مازاد استان شاهد افزایش جوجه ریزی و تولید مرغ در استان و همچنین الگویی برای سایر مرغداران دیگر استان های کشور باشیم.

وی گفت: در این رابطه جلساتی با مقامات اقلیم کردستان و اعضای اتحادیه مرغداران توسط جهاد کشاورزی قصرشیرین صورت گرفته که امید است به زودی شاهد صادرات مرغ و دیگر محصولات تولیدی استان کرمانشاه به عراق باشیم.

استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرز پرویزخان در شهرستان مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.