بجنورد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و شبهات دینی از ویژگی های بارز آثار علامه مصباح یزدی بود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری روز چهارشنبه در آیین نکوداشت سالگرد ارتحال علامه "مصباح یزدی" اظهار کرد: آیت الله مصباح یزدی از شخصیت های متفکری است که آثار مختلف و با ارزشی از خود به یادگار گذاشته که همواره مورد استفاده پژوهشگران قرار می گیرد.

وی افزود: آثار این عالم دینی در نوع خود بی نظیر است و همواره سعی کرده است در آثارش به نیازهای فرهنگی جامعه و شبهاتی که در حوزه دین وجود دارد، پاسخ دهد.

حجت الاسلام نوری گفت: برخی از عالمان دینی عمر خود را وقف حوزه های دینی، اجتهاد و تربیت طلبه می کنند، برخی دیگر آثاری تولید می کنند که دیگر حوزه های علمی و دانشگاهیان نیز از آن بهره مند شوند اما علامه مصباح یزدی فراتر از این ها به دنبال آن بود که نیازهای امروزی و فرهنگی جامعه چیست و در آثارش را به دنبال پاسخگویی به آن بود.

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: این عالم بزرگوار از هیچ کوششی برای نشر معارف دین کوتاهی نکرد و باید افکار و مسیر او در جامعه اسلامی ادامه یابد.

حجت الاسلام نوری با اشاره به جایگاه علما در حفظ ارزش های دینی خاطرنشان کرد: علما در جامعه نه تنها اندیشه های دینی تولید می کند بلکه از انحرافات فکری و عقیدتی نیز جلوگیری می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: شهید مطهری و آیت الله مصباح از جمله عالمان دینی بودند که همواره به شبهات دینی پاسخ می دادند و از انحرافات فکری جلوگیری می کردند.

وی با اشاره به مطالعه آثار عالمان دینی، بیان کرد: نه تنها آثار علمی بلکه زندگی نامه این افراد را نیز باید مطالعه کرد و از نحوه رفتار و برخورد آنها با مسایل گوناگون درس بگیریم.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی مجتهد، بنیانگذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان برجسته حوزهٔ علمیهٔ قم بود.

ایشان‌ در فقه‌ و اصول‌ با بهره‌ بردن‌ از محضر استادانی‌ چون‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، اراکی‌، امام‌ خمینی‌ و بهجت‌ در سن‌ بیست‌ و هفت‌ سالگی‌ به‌ درجه‌ اجتهاد رسیدند. در علم‌ تفسیر نیز با بهره‌ از دیدگاهها و سفارشهای‌ خصوصی‌ علامه‌ طباطبایی‌ (ره‌)، توانستند روش‌ صحیح‌ تعمّق‌ و تفکّر در قرآن‌ را بیاموزند تا آنجا که‌ علامه‌ کار بازخوانی‌ «تفسیر المیزان‌» پیش‌ از چاپ‌ را به‌ او سپردند.

آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌، در فلسفه‌، «اسفار» و «شفا» را نزد علامه‌ (ره‌) فرا گرفتند و خود، سالها به‌ تدریس‌ فلسفه‌ اسلامی‌ و غرب‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ پرداختند و کتاب‌ «آموزش‌ فلسفه‌» ایشان‌، در مراکز مختلف‌ فرهنگی‌ تدریس‌ می‌شود. ایشان پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه دوازدهم دی ماه دارفانی را وداع گفت.