لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس در نخستین نطق خود در سال جدید میلادی (۲۰۲۳) کاهش نرخ تورم، تقویت اقتصاد، کاهش بدهکاری دولت، بهبود نظام سلامت و اصلاح نظام مهاجرتی را به‌عنوان پنج اولویت اصلی دولت برشمرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ریشی سوناک چند روز پس از اعتراف به این مساله که مشکلات اقتصادی کشور در سال جدید از بین نخواهد رفت، در سخنانی ادعا کرد: امروز می خواهم پنج قول به شما بدهم. اولاً، تورم را در سال جدید نصف خواهیم کرد تا فشار هزینه های زندگی را کاهش و به مردم امنیت مالی بدهیم. وی مدعی شد: ثانیاً، اقتصاد را تقویت، مشاغل و فرصت های کار با درآمد بهتر را در سراسر کشور ایجاد خواهیم کرد. سوماً، مطمئن خواهیم شد که بدهی ملی ما در حال کاهش است تا بتوانیم آینده خدمات عمومی را تضمین کنیم.

او در حالی این وعده‌ها را مطرح کرد که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. نرخ تورم در عرض دوازده ماه گذشته از محدوده ۲ به ۱۰.۷ درصد رسیده و در مسیر عبور از مرز ۱۵ درصد قرار دارد. نرخ بهره بین‌بانکی نیز که با اقساط وام مسکن میلیون ها خانوار در این کشور ارتباط مستقیم دارد با ۳۵۰ واحد پایه افزایش به ۳.۵ درصد رسیده است.

اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس ماه پیش، از آغاز دوره رکود اقتصادی در این کشور خبر داد و اذعان کرد که این کشور با یک رکود «بسیار چالش برانگیز» مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت. سوناک هم در آخرین نطق خود در سال ۲۰۲۲ میلادی هشدار داد که مشکلات اقتصادی در سال جدید از بین نمی‌روند و مردم نباید توقع داشته باشند دولت حلال تمام مشکلات معیشتی آن‌ها باشد.

او چهارمین برنامه دولت را بهبود نظام بهداشت و درمان عنوان کرد که به دلیل کمبود منابع مالی و نارضایتی کارکنان این بخش با بحران بی‌سابقه‌ای روبروست. صدها هزار تن از کارکنان مراکز درمانی در تداوم اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود برای اعتصاب در هفته‌های آینده آماده می‌شوند. کارکنان آمبولانس قرار است در ۱۱ و ۲۳ ژانویه (۲۱ دی و ۳ بهمن) و پرستاران هم در ۱۸ و ۱۹ ژانویه (۲۸ و ۲۹ دی) دست از کار بکشند.

شبکه آی‌تی‌وی سندی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد آمبولانس‌ها حداکثر ۴۵ دقیقه بیماران را در خودرو نگه داشته و چنانچه در این مدت توسط اورژانس بیمارستان پذیرش نشوند، آن‌ها را در راهرو رها خواهند کرد. این درحالیست که پزشکان جوان و تازه‌کار هم قرار است برای اعتصاب در روز نهم ژانویه (۱۹ دی) رای‌گیری کنند.

نخست وزیر انگلیس وعده داد که در سال جدید، زمان دریافت خدمات درمانی کاهش خواهد یافت و «مردم مراقبت های مورد نیاز خود را سریعتر دریافت خواهند کرد.»

سوناک آخرین برنامه دولت را تشدید سختگیری‌ها برای ورود پناهجویان به انگلیس عنوان کرد و افزود: ما قوانین جدیدی را برای توقف ورود قایق‌های کوچک (حامل پناهجویان) تصویب و اطمینان حاصل خواهیم کرد که اگر آن‌ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند، بازداشت شده و به سرعت از آنجا خارج می‌شوند.

دولت انگلیس به عنوان مدعی پرچمداری حقوق بشر تاکنون طرح‌های مختلفی را برای مقابله با مهاجرت به این کشور به اجرا گذاشته که نه تنها ناکارآمد بوده بلکه باعث تشدید فضای بیگانه‌هراسی و جرائم مرتبط با جرائم نژادپرستی شده است. چندی پیش روزنامه گاردین در گزارشی تکان دهنده فاش کرد که چگونه ماموران مرزی انگلیس کودکان پناهنده را که از طریق کانال مانش به این کشور مهاجرت می کنند بزرگسال جا زده تا از کشور اخراج کند.

سوناک در سخنان امروزش گفت: اینها اولویت های دولت هستند و [...] از مردم می خواهم که ما را بر اساس تلاشی که انجام می دهیم و نتایجی که به دست می آوریم قضاوت کنید.

این درحالیست که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب حاکم محافظه‌کار پس از بحران سیاسی سال گذشته که منجر به سقوط دو دولت بوریس جانسون و لیز تراس شد، پشتوانه عمومی خود را از دست داده و شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات عمومی سال اتی میلادی ندارد. طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه معتبر یوگاو، محافظه کاران از ۲۵ درصد پشتوانه عمومی برخوردار هستند درحالی که این میزان برای حزب رقیب ۴۸ درصد است.

پیش‌بینی‌ها حاکیست که حزب کارگر تحت رهبری کی‌یر استارمر به احتمال زیاد سکان دولت را در انتخابات آتی به دست خواهد گرفت. این درحالیست که بوریس جانسون برای برکناری ریشی سوناک و بازگشت به قدرت خیز برداشته تا به زعم خود مانع شکست حزب حاکم در انتخابات شود.