مهاباد - ایرنا - بارش نخستین برف زمستانی که از غروب امروز در مهاباد شروع شده و همچنان تداوم دارد، چهره این شهر را سفیدپوش کرد.

به گزارش ایرنا، بارش نخستین برف زمستانی از شامگاه چهارشنبه در مهاباد و برخی شهرهای جنوب آذربایجان غربی شروع شده و این مناطق را سفیدپوش کرده، چهره‌ای زمستانی به این منطقه بخشیده و موجب خوشحالی مردم به ویژه روستاییان و کشاورزان شده است.

تعدادی از شهروندان مهابادی پس از شروع بارش نخستین برف زمستانی با بیرون آمدن از خانه‌های خود، شروع به برف بازی کرده و برخی نیز با تجهیز کردن خودروهای خود به زنجیر چرخ، در خیابان‌های این شهر در حال تردد و ابراز شادمانی از بارش این نعمت الهی هستند.

بارش برف که ارتفاع آن در سطح شهر به حدود سه تا چهار سانتی متر می‌رسد، همچنین موجب کندی رفت و آمد خودروها در محورهای برون شهری این شهرستان شده و مشکلاتی را برای شهروندان و رانندگان خودروها به وجود آورده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با ورود یک سامانه بارشی مدیترانه ای به غرب کشور، برف و سرما استان‌های غربی و به تبع آن آذربایجان‌غربی را نیز فرا گرفته و موجب بارش‌ها برف در این مناطق شده است.

اردلان محمدپور با اشاره به اینکه این سامانه بیشتر شهرستان های جنوب آذربایجان غربی را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: این سامانه تا روز شنبه به صورت متناوب به فعالیت خود در این منطقه ادامه می دهد و پیش بینی می شود در این مدت بیش از ۱۰ سانتی‌متر بارش برف در این منطقه ثبت شود.

وی اضافه کرد: با خروج تدریجی این سامانه از منطقه، دمای هوای شبانه نیز بین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در شبانه روز گذشته پلدشت با حداکثر دمای هفت درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان و اشنویه با حداقل دمای منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد سردترین شهر آذربایجان غربی بود و در این مدت دمای هوای مهاباد بین منفی هفت و ۲ درجه سانتی گراد در نوسان بود.

تردد در جاده های مهاباد تنها با زنجیرچرغ ممکن است

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد با اشاره به بارش برف و لغزنده بودن تمامی محورهای ارتباطی این شهرستان گفت: تردد خودروها در جاده های این شهرستان اکنون فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

رحمت نویدنیا افزود: ماموران راهداری هم اکنون در حال برفروبی (تیغه‌زنی) و نمک‌پاشی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این شهرستان بویژه گردنه های «زمزیران» و «جواله‌ره‌شان» در محور مهاباد - سردشت و «قره‌بلاغ» در محور مهاباد - بوکان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش دید افقی و کاهش دما در محورهای مواصلاتی به‌ویژه در گردنه‌ها، رانندگان از تردد غیرضروری در این محورها خودداری کرده و در صورت لزوم نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان حاصل و سپس اقدام به حرکت کنند.

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد از مسافرانی که این شهرستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، خواست قبل از سفر از وضعیت جاده‌ها با شماره‌ تلفن گویای ۱۴۱ و یا شماره ثابت ۴۲۴۲۲۵۵۹ آگاهی پیدا کنند.

مهاباد دارای ۸۳۵ کیلومتر راه شامل ۳۵ کیلومتر بزرگراه، ۱۱۷ کیلومتر راه اصلی ۷۱ کیلومتر راه فرعی و ۶۱۲ راه روستایی آسفالت و شوسه است.

پاییز امسال در مجموع ۶۰.۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که این مقدار در مقایسه ۸۰.۷ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۲۵ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۳۱ درصد کاهش یافته است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.