یاسوج - ایرنا -معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعهد دولت برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان که پیش از این ۶۰ هزار هکتار تعیین شده بود به ۱۲۶ هزار هکتار افزایش یافته است.

داریوش حصار شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد:در مرحله دوم اجرای طرح جهش تولید ۶۶ هزار هکتار دیگر به استان ابلاغ شده است.

حصار عنوان کرد:تاکنون ۶۴هزار هکتار از مزارع دیم کهگیلویه و بویراحمد طی عقد تفاهم نامه با بهره برداران زیرپوشش طرح جهش تولید در دیمزارهای استان رفته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این طرح برای محصولاتی چون گندم، جو،کلزا،علوفه،نخود و گلرنگ اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح جهش در دیمزارهای استان ۶۰ کارشناس از ابتدای تولید تا پایان مراحل برداشت بهره برداران را در انجام عملیات، کاشت، داشت و برداشت کشاورزان همراهی می کنند تاکید کرد: کشاورزی اصولی یکی از مهمترین مزایای این طرح در استان است.

تجربیات موفق پارسال در طرح جهش تولید

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نیمه نخست امسال میانگین برداشت گندم در دیمزارهای زیرپوشش این طرح در مناطق گرمسیری این استان در هر هکتار یک هزار و۲۵۰ کیلوگرم و در کشتزارهای های دیگر مناطق ۹۵۰ کیلوگرم بوده است ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند تولید محصولات زراعی در استان را افزایش چشمگیر دهد.

حصار بیان کرد: همچنین میانگین برداشت جو در مزارع زیر پوشش طرح مذکور در مزارع کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در سایر دیمزارها ۹۵۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار بوده است.

وی اظهار کرد: میزان تولید محصولات نخود و عدس نیز در هر هکتار از مزارع طرح جهش تولید استان به ترتیب ۸۰۰و۶۲۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده در حالی که میزان تولید این محصولات در سایر زمین ها ۷۵۰ و ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

دولت چه برنامه هایی برای حمایت از زراعت کاران دارد؟

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توزیع کود بذرمال رایگان، توزیع کودهای سرک رایگان و تخفیف بیمه ای و تسهیلات خرید ادوات با بهره کم از مشوق های پیش بینی شده در این طرح است

وی تصریح کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون یکی دیگر از مزایای این طرح است به طوری که سال گذشته نزدیک به ۳۰ دستگاه اعم از خاک ورز مرکب و دستگاه های کاشت مستقیم و بقیه مواد به ناوگان مکانیزاسیونی کشاورزی استان تزریق شد.

حصار با یادآوری اینکه طرح کشت قراردادی از جمله برنامه‌های کلیدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان است از همه کشاورزان استان خواست به مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت های شهرستانی و خانه های ترویج جهاد کشاورزی مراجعه و از مزایای طرح جهش تولید برای افزایش تولید در مزارع خود بهره مند شوند.

سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول معادل نیمی از کل تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بیش از ۱۳۲ هزار و ۵۱۱ هکتار مزرعه این استان کشت و تولید می شود که ۱۳۰ هزار تن از این میزان گندم است.