کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: اثر «تاق بستان» از ظرفیت بالایی برای ثبت جهانی برخوردار است و ثبت آن یکی از اولویت‌های این اداره کل به شمار می‌رود که به طور جدی دنبال می‌شود.

«محمدرضا سهیلی» روز پنجشنبه در حاشیه نشست خبری نود و یکمین سالگرد ثبت ملی تاق بستان با خبرنگاران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ثبت جهانی تاریخی تاق بستان یکی از مهمترین خواسته های مردم استان کرمانشاه است که جزو اولویت های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز محسوب می شود.

وی با بیان اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: بخشی از مراحل ثبت جهانی یک اثر مربوط به قوانین و مقررات آن است باید بر همین اساس یکسری از این اصول و قوانین را رعایت کرد و بخش دیگر آن مربوط به تشکیل یک پرونده منسجم و کامل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه این اثر از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته است، اضافه کرد: در صورتی که یک راهبرد درست برای ثبت این اثر اتخاذ شود می توان منتظر اتفاقات خوبی در زمینه ثبت جهانی این اثر بود.

سهیلی ادامه داد: در ثبت اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو خیلی از الزامات وجود نداشت ولی چون راهبرد مناسبی برای ثبت آن اتخاذ شد به نتیجه رسید.

وی افزود: برای ثبت جهانی تاق بستان ما استراتژی آن را تغییر داده ایم زیرا اگر بخواهیم اقدام به رعایت مواردی چون جابجایی روستا کنیم سال ها باید منتظر ثبت آن بمانیم از این رو برای این امر استراتنژی خاصی را در نظر گرفته ایم تا در کمترین زمان ممکن این اثر ثبت شود.

سهیلی تاکید کرد: پرونده اولیه و چکیده لازم از این اثر به وزارتخانه ارسال شده است و برای تکمیل پرونده به ۱۰ ماه زمان نیاز است تا با تکمیل الزمات لازم روند ثبت جهانی آن شتاب بگیرد.

وی افزود: انشالله در سال آینده این پرونده تکمیل و به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شود تا مقدمات ثبت جهانی آن انجام و بتوانیم این اقدام مهم و ارزشمند را برای کشور و مردم استان کرمانشاه انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش تعداد ثبت‌های جهانی علاوه بر ارتقای منزلت و جایگاه کشور، رونق گردشگری را نیز به دنبال دارد، اضافه کرد: تاق‌بستان برای ثبت جهانی دست به نقد است و با یک همت عالی و جهادی می‌تواند استانداردهای ثبت جهانی را کسب و شرایط را آماده ثبت جهانی کنیم.

به گزارش ایرنا، تاق بستان در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ به شمارهٔ ثبت ۱۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی نیز از چند سال قبل آغاز شده است.

محوطه تاریخی تاق بستان در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است، در این محوطه آثاری از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و ۲ ایوان سنگی به نام های ایوان کوچک و بزرگ است.

ایوان کوچک در سمت چپ سنگ نگاره اردشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک قرار دارد. سیاحان، مورخان و جغرافی نویسان دوره اسلامی ضمن توصیف سنگ نگاره های تاق بستان، از این محوطه با نام های متفاوتی یاد کرده اند، به طوریکه ابن فقیه و ابن رسته این مکان را «شبدیز» و یاقوت آن را «قصرشیرین» نامیده است.

همچنین حمدالله مستوفی آنجا را تاق وسطام» عده ای دیگر آن را «تاق بهستون»، «تاق بیستون» و «تخت بستان» نامیده اند.

اهالی محل نیز محوطه را با نام تاق وسان و تاق بسان می شناسند زیرا «سان» در لفظ محلی به معنی سنگ است و به این ترتیب تاق و سان یعنی طاقی که در سنگ کنده شده است.