بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: استانداری پیگیر تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی برای احیای پروژه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان از ایمیدرو(سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران) است.

ناصر فخرموحدی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرداخت تسهیلات در سفر رییس جمهور به استان برای احیای سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان مطرح شد و در این باره سرمایه گذار اعلام کرد که در صورتی که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قرار گیرد، این واحد صنعتی بزرگ احیاء می شود.

وی افزود: استانداری در مذاکره با ایمیدرو بعنوان سرمایه گذار این طرح درخواست تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید تجهیزات کارخانه سیمان سمنگان و ۲۰۰ میلیارد تومان هم از محل صندوق فعالیت های توسعه معدنی تحت پوشش ایمیدرو برای راه اندازی و تجهیز معادن درخواست شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم تا این تسهیلات دریافت شود تا به احیای سیمان سمنگان سرعت داده شود.

معرفی ۲ بانک عامل پرداخت تسهیلات

فخرموحدی در بخش دیگر سخنان خود گفت: سیمان سمنگان از طرح های قدیمی استان است و جواز تاسیس آن حدود ۲۰ سال پیش صادر شده است و در این زمینه، پنج معدن بزرگ برای فعالیت این واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اجرای سیمان سمنگان اکنون ۴۰ درصد رشد فیزیکی دارد گفت: در سفر دولت به استان، راه اندازی این واحد مطرح شد و رییس جمهوربرای پرداخت تسهیلات برای این پروژه تاکید کرد.

فخرموحدی گفت: سرمایه گذار این طرح اعلام کرد که برای راه اندازی این طرح نیاز به تامین یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دارد و استان هم پیگیر است که این منابع از محل صندوق توسعه ملی در اختیار قرار گیرد.

وی گفت: با پیگیری هایی استان، ۲ بانک به عنوان بانک های عامل پرداخت تسهیلات مشخص شده است و قرار است این تسهیلات که ۷۰ درصد از آن به صورت ریالی و ۳۰ درصد به صورت ارزی است به وسیله بانک ملت و صادرات پرداخت شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: اکنون ۲ بانک به عنوان بانک عامل معرفی شد و در مکاتبه ای به صندوق توسعه ملی و نیز ریاست جمهوری اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا اجرای طرح سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی ۲ دهه پیش در دستور کار قرار گرفت. جواز تاسیس این طرح در سال ۸۰ صادر و اجرای آن از سال ۸۶ آغاز شد اما از سال ۹۲ به دلایلی متوقف شد.

بنا به گفته مسوولان؛ ظرفیت سیمان سمنگان تولید روزانه سه هزار و ۷۰۰ تن سیمان تعریف شده و قرار بود با بهره برداری از این طرح برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

برای این پروژه، پروانه بهره برداری پنج معدن آهک، مارن و گاز طبیعی به میزان ۲۰ هزار متر مکعب در ساعت صادر شده است و آب مورد نیاز این طرح یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در سال پیش بینی شد است.

آستان قدس رضوی که سهامدار اصلی سیمان سمنگان است برای این اقدام بیش از ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار قرار گرفت و چند معدن هم ثبت شد اما این طرح با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی در ساختمان ناتمام ماند.