تهران – ایرنا – اقدامات تجاوزکارانه ائتلاف سعودی همچنان در حال قربانی گرفتن از مردم یمن است و در همین رابطه امروز پنجشنبه در اثر آتشبار توپخانه ای نیروهای ائتلاف سعودی علیه منطقه مرزی "شِدا" واقع در غرب استان صعده در شمال یمن سه غیرنظامی زخمی شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، یک شهروند یمنی دیگر نیز در همین منطقه سه شنبه گذشته در اثر حملات توپخانه ای ارتش سعودی زخمی شد و به دنبال آن جهت معالجه به بیمارستان "رازح" انتقال یافت.

در اولین روز ماه جاری میلادی نیز ۸ تن از افراد غیرنظامی در منطقه مزبور در اثر حملات موشکی و توپخانه ای ائتلاف سعودی مجروح شدند.

در همین رابطه سازمان مدافع حقوق زنان و کودکان "انتصاف" در صنعا در اواخر ماه گذشته میلادی با انتشار گزارشی جنایات ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی علیه یمن در سال ۲۰۲۲ را به طور مستند به ثبت رساند.

گزارش مزبور توضیح داد: ۳ هزار و ۸۳ تن از غیرنظامیان یمن در سال گذشته میلادی شهید و یا زخمی شده اند و از این میان ۶۴۳ شهید و ۲ هزار و ۴۴۰ زخمی متعلق به استان صعده هستند.

سازمان انتصاف چندی پیش نیز خاطرنشان کرد که شمار زنان و کودکانی که طی ۸ سال گذشته شهید و یا زخمی شده اند از ۱۳ هزار و ۴۳۷ تن فراتر می رود.

در همین رابطه هشام شرف عبدالله وزیر امورخارجه دولت نجات ملی یمن چهارشنبه شب بار دیگر با تشریح شروط انصارالله برای آتش‌بس دوباره در یمن تأکید کرد که هرگونه برقراری آتش بس در آینده، فرصتی برای اعتمادسازی و آغاز روند صلح در یمن است.

شرف عبدالله این سخنان را در دیدار با "مایکل بری" رئیس هیأت سازمان ملل متحد برای حمایت از توافق الحدیده موسوم به "اونمها" و نیز رئیس کمیته هماهنگی استقرار مجدد در بندر الحدیده در غرب یمن بیان کرده است.

محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله نیز شنبه شب در خصوص شروط این گروه برای آتش بس دوباره در یمن گفت که هرگونه راه‌حل جنگ یمن باید مستلزم پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی و گاز بر اساس بودجه سال ۲۰۱۴، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و جاده‌ها و نیز آزادی تمام اسیران و حل کامل موضوع بشردوستانه باشد.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

دولت نجات ملی یمن، لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان های تحت اشغال مزدوران عربستان و امارات را شرط جدید تمدید آتش بس اعلام کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات متحده عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها طی تقریبا ۸ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آنها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.