به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی ، مهرداد بذرپاش در ارتباط زنده تلفنی با بخش خبر ۱۴ در حضور سرزده رییس جمهور در پایانه اکبرآباد و مشکلات مطرح شده در حوزه حمل و نقل ترانزیتی جاده ای اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که این ناوگان گسترده از آن رنج می برد، بحران فرسودگی خودرو ها است .
وی با بیان اینکه ۳۷۸ هزار دستگاه کامیون در جاده های کشور در حال تردد هستند، افزود: هرچقدر خودروها فرسوده باشند، در نتیجه مصرف سوخت بالا می رود و سختی هایی را نیز برای رانندگان ایجاد می کند.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه بنا به دستور ریاست جمهور باید از توان تولید داخل برای جابجایی ۵۰ درصد ناوگان فرسوده اقدام کنیم، تصریح کرد: در صورتی که توان تولیدات داخل نتوانست نیاز را برطرف سازد با واردات خودروهای دارای عمر کمتر از سه سال به جبران آن خواهیم پرداخت.
بذرپاش با قدردانی از زحمات رانندگان صنعت حمل و نقل جاده ای به مشکلات آنها اشاره کرد و افزود: در خصوص بیمه رانندگان اقداماتی در دستور کار قرار دارد. لذا از عمده مشکلات دیگر این عزیزان تامین لاستیک، روغن و قطعات است که در خصوص روغن با تامین از شرکت های داخلی در حال مرتفع شدن است و در خصوص لاستیک نیز چهار میلیون حلقه مورد نیاز سالیانه کشور است.
وی به سهمیه سوخت رانندگان حمل و نقل جاده ای اشاره کرد و گفت: سهمیه ۳۰۰ لیتری سوخت که بنا به پیمایش قابل تغییر است، نیز مورد اعتراض این قشر قرار گرفته که این موضوع در دستور اصلاح قرار گرفته است .
وزیر راه شهرسازی بخش دیگری از مشکلات را تعامل رانندگان با شرکت های واسط عنوان کرد و بیان داشت: از سازمان راهداری درخواست کردیم رویه های اصلاحی را تدوین و تا چند روز آینده آن را ابلاغ خواهیم کرد.
وی با اشاره به دستورکار قرار گرفتن سکوهای مجازی در سازمان راهداری خاطرنشان کرد: با راه اندازی این بستر بحث واسطه ها کم خواهد شد و خود رانندگان از این طریق به بار با کمترین هزینه دسترسی پیدا کنند .
به گفته بذرپاش هدف وزارت راه و شهرسازی، نوسازی ناوگان فرسوده در سریعترین زمان است.