گرگان - ایرنا - معاون هماهنگی پیشگیری کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران گفت: اعتبار هزار و ۸۴۰ میلیارد ریالی مورد نیاز مرحله دوم لایروبی خلیج گرگان برای تخصیص از سوی هیات دولت به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رسول حسام در حاشیه بازدید از پروژه لایروبی کانال آشور منتهی به خلیج گرگان به خبرنگار ایرنا افزود: مجموع اعتبار این پروژه ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال است که تاکنون هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

قرارداد اجرای این پروژه بین سازمان بنادر به عنوان کارفرما و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجری بسته شده است.

حسام خاطرنشان کرد: نجات خلیج گرگان از طرح‌های مهم محیط زیستی کشور به شمار می‌رود که با دستور رییس جمهور در سفر ۱۳ اسفند پارسال به استان گلستان عملیاتی شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با شتاب در پیشرفت فیزیکی اجرای پروژه‌ نجات خلیج گرگان دغدغه‌ها بروز پیامد منفی آن در منطقه کاسته ‌شود.

وی گفت: اجرای سایر مصوبات ستاد ملی تالاب‌ها برای نجات خلیج گرگان هم در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار دارد.

پیشرفت ۵۰ درصدی لایروبی کانال آشور

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان هم گفت: لایروبی خلیج گرگان و کانال‌های منتهی به این پهنه آبی با لایروبی ۵۸۰ هزار مترمکعب برای احداث خاکریز سه‌گانه در کانال آشور و تلاش برای برقراری ارتباط با دریای خزر به‌ عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد رسید.

نورالله عباسی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مصوبه هیات دولت در قالب احیای خلیج گرگان و پروژه علاج‌بخشی این پهنه آبی برای اجرا به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ شد و بلافاصله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان متولی اجرا، مسوولیت انجام این طرح را برعهده گرفت.

کار لایروبی کانال آشور برای برقراری ارتباط آب با خلیج گرگان به طول ۷.۵ کیلومتر از ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تاکنون اجرای این پروژه با تقسیم در ۹ بخش به طور میانگین ۵۵ درصد پیشرفت و ایجاد دایک در چهار بخش ۷۶ درصد پیشرفت دارد.

طبق برنامه قرار است لایروبی در این کانال با افزودن ۳۰ دستگاه کامیون طی ۱۰ روز آینده و بکارگیری ۶۰ راننده جدید افزایش داده تسریع شود.

به گفته وی اکنون یک دستگاه لایروب کاترساکشن، یک دستگاه بارچ مسطح، ۱۵ دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه چرثقیل، سه دستگاه لودر، یک دستگاه لایروب ، سه دستگاه تراکتور و ۲۱ دستگاه کامیون کمپرسی فعال برای اجرای پروژه لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان در منطقه وجود دارد.

پس از حضور آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در خلیج گرگان در ۱۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مرداد ماه چندین دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری دارد.