بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: نرخ بیکاری این استان از ۱۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۷.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید و تک رقمی شدن نرخ بیکاری از شاخص‌های عملکردی در برنامه ششم توسعه است.

حمید جهانشاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح روند شاخص‌های مهم اقتصادی استان خراسان جنوبی در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه عدد نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری نیز پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه از سال ۱۳۹۶ آغاز و تا سال ۱۴۰۱ تمدید شده است افزود: یکی از شاخص‌های اقتصادی در این برنامه سهم استان‌ها از تولید ناخالص داخلی کشور است که تولید ناخالص داخلی خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۹ به قیمت‌های ثابت، چهار هزار و ۸۳ میلیارد تومان و ارزش این تولیدات با نرخ جاری ۲۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: ارزش افزوده محصولات تولیدی استان در سال ۱۳۹۶ یعنی آغاز برنامه ششم توسعه، سه هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان به قیمت ثابت و ارزش جاری آن ۹ هزار و ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

وی ارزش افزوده محصولات تولیدی استان در سال ۱۳۹۷ را سه هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان به قیمت ثابت و ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به قیمت جاری اعلام کرد و افزود: ارزش افزوده استان در سال بعد چهار هزار و ۹۹ میلیارد تومان به قیمت ثابت و ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به قیمت جاری برآورد شده است.

جهانشاهی تصریح کرد: سهم خراسان جنوبی از تولید ناخالص ملی کشور در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به‌طور میانگین حدود نیم درصد بوده و با توجه به اینکه استان یک درصد جمعیت کشور را داراست، سهم خراسان جنوبی‌ها از تولید ناخالص داخلی کشور پایین است لذا با در نظر گرفتن شاخص جمعیت، مردم استان نقش کمتری در تولید ناخالص ملی ایفا می‌کنند.

وی گفت: تاکنون اطلاعات آماری درخصوص تولید ناخالص ملی استان در سال ۱۴۰۰ منتشر نشده و اطلاعات مربوط به سال جاری نیز هنوز نهایی نشده‌ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی درخصوص سهم بخش‌های مختلف استان از جمله صنعت، کشاورزی، معدن و خدمات در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: در یک دهه اخیر سهم بخش صنعت ۱۹ درصد، کشاورزی ۱۸ درصد، بخش معدن هشت درصد و بخش خدمات ۵۵ درصد بوده است.

وی درباره سهم اشتغال استان در بخش‌های مختلف گفت: در این مدت بخش کشاورزی ۲۲ درصد، صنعت و معدن ۳۳ درصد و خدمات ۴۵ درصد شاغلان استان را به خود اختصاص داده‌اند و در یک دهه اخیر بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌ها قسمت عمده‌ای از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

جهانشاهی با تشریح ضریب جینی؛ یعنی میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه گفت: سال ۱۴۰۰ این عدد در نقاط روستایی استان ۰.۳۶۳۳ و در نقاط شهری ۰.۳۴۷۵ بوده است.

وی افزود: هر قدر ضریب جینی به عدد صفر نزدیک باشد، برابری بیشتری را در توزیع درآمد نشان می‌دهد و بالعکس چنانچه ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با مقایسه ضریب جینی مناطق شهری و روستایی استان با کشور گفت: ضریب جینی استان سال ۱۴۰۰ در نقاط روستایی استان ۰.۳۶۳۳ و نقاط روستایی کشور ۰.۳۵۹۴ بوده همچنین در همین سال ضریب جینی در نقاط شهری خراسان جنوبی ۰.۳۴۷۵ و در نقاط شهری کشور ۰.۳۷۵۷ بوده است.

وی بیان کرد: این اطلاعات نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ نابرابری درآمدی استان در مناطق شهری از متوسط کشور کمتر اما در مناطق روستایی میزان نابرابری درآمدی از متوسط کشور بالاتر بوده است.

جهانشاهی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۰ متوسط درآمد در مناطق شهری و روستایی کشور به ترتیب ۱۱۲ میلیون تومان و ۶۴ میلیون تومان بوده که خراسان جنوبی از نظر سطح درآمد در این مدت از متوسط کشوری در بخش روستایی و شهری بسیار پایین‌تر بوده است.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه درآمد بخش روستایی و شهری استان از متوسط کشوری پایین‌تر بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نبود فرآوری محصولات کشاورزی، پاره وقت بودن برخی شاغلان از جمله بخش کشاورزی، خشکسالی و تکمیل نشدن زنجیره ارزش افزوده منابع و ظرفیت‌های تولیدی استان را از جمله این عوامل ذکر کرد.

وی شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ را دلیل اصلی رشد اقتصادی منفی استان خراسان جنوبی دانست و گفت: متاسفانه این بیماری به‌شدت بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی استان را تحت تاثیر منفی قرار داد.

جهانشاهی افزود: طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ متوسط رشد اقتصادی خراسان جنوبی در برنامه ششم توسعه به دلیل رکود حاکم بر کشور، شرایط تورمی و کم بودن ضریب امنیت سرمایه‌گذاری پایین بوده است و برای جبران این کاستی‌ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی استان معادل رشد اقتصادی کشور (هشت درصد) تعیین شد که در این راستا پروژه‌های مرتبط با رشد اقتصادی با تاکید بر بهره‌وری از دستگاه‌های اجرایی استان اخذ شده است.

وی اظهار داشت: براساس دستور استاندار، مقرر شده عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت هر یک بتوانیم در برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است، راهکارهای موثری در جهت افزایش رشد اقتصادی خراسان جنوبی ارائه دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه‌ریزی امری منظم، منطقی و مدبرانه است که به روش‌های متفاوت در سطوح مختلف به کار می‌رود گفت: نظام برنامه‌ریزی ناظر بر مجموعه قوانین و مقررات، سازمان‌ها، تشکیلات و روش‌هایی است که با هدف تهیه و تدوین و چگونگی اجرا، نظارت و ارزیابی برنامه‌های توسعه کشور طراحی می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به تاکید برنامه ششم توسعه بر تحقق اهداف کلان اقتصادی، شاخص‌های اهداف کمی برنامه ششم هدفگذاری شد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی واقعی هشت درصد، نرخ بیکاری و تورم تک رقمی و کاهش ضریب جینی از اهداف اصلی این برنامه در کشور بود و به تناسب با توجه به سهم استان‌ها از تولید کشور باید محقق شود.