یاسوج- ایرنا- جاده در دست ساخت پاتاوه به دهدشت بطول ۱۳۶ کیلومتر، طرحی ملی است که کلنگ آن در سال ۷۴ به زمین زده شد تا شمال و جنوب ایران را به هم متصل کند، عملیات اجرایی آن آنقدر کٌند پیش رفت که دیگر افتتاح آن به رویایی برای مردم منطقه تبدیل شد اما اکنون روند اجرای آن با حمایت دولت سیزدهم در مراحل پایانی است.

به گزارش ایرنا، ۲۷ سال است که از آغاز عملیات اجرایی این جاده ملی می گذرد و حتی برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.

۱۳ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.

این جاده جزو مهمترین طرح ‌های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد است که با افتتاح آن علاوه بر کوتاه‌ تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.

مردمان این دیار انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰سال طول بکشد اما گذشت ۲۷ سال از شروع عملیات ساخت آن، سبب گلایه هم استانی ها شده است اما در دولت مردمی سیزدهم امیدها برای افتتاح از این طرح رنگ واقعیت به خود گرفته است.

اکنون مردم صدها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده می کنند بنابراین به صورت محلی و در واقع غیر رسمی این جاده به زیر بار ترافیک رفته و روزانه مورد استفاده خیلی از مردم قرار می گیرد.

پاتاوه به دهدشت؛ نقطه میانبر استان ها در کریدور شمال به جنوب کشور

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت تعداد ۴۰۰ روستا با یکصد هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها به سهولت صورت می گیرد.

سید علی احمدزاده به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی جاده پاتاوه به دهدشت بیش از ۹۵ درصد است و پروژه در دو نقطه بحرانی تونل ریزشی با سرعت مطلوب در حال اجرا بوده و تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری کامل می رسد.

استاندار عنوان کرد: پروژه بزرگ ملی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: اجرای این پروژه و به بهره برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی آن ، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.

احمدزاده ابراز داشت: از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز های زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود که از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است.

وی ادامه داد: هم اکنون مجریهای پروژه ها ، قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان از وزارت راه طلبکار هستند و نیاز به تزریق اعتبار دارند .

وی تاکید کرد: عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه های آن به طول ۷۵ کیلومتر یکی دیگر از چشم اندازهای زیبا و مهم این مسیر محسوب می شود که در آینده از قطب های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.

عملیات اجرایی طرح پاتاوه به دهدشت در مراحل پایایی است

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در جریان این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: طول جاده پاتاوه به دهدشت ۱۳۶ کیلومتر در قالب سه قطعه است که قطعه یک و ۲ تکمیل شده اند و قطعه سوم به طول ۶۳ و نیم کیلومتر بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمد راستا افزود: در واقع در مراحل پایانی است و این قطعه به خاطر ریزش تونل معوق ماند.

راستا ابراز داشت: از محل سفر رییس جمهور ۵۰۰ میلیارد تومان به این جاده اختصاص یافت که هم اینک کار در حال انجام است.

وی تصریح کرد؛ قرار شده این محور به طور رسمی تمام و افتتاح شود اما با توجه به کار تکمیل تونل ریزش کرده، شاید کمی طولانی تر از موعد تعیین شده، افتتاح شود.

خرداد ماه ۱۴۰۲ پروژه ملی پاتاوه به دهدشت افتتاح می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه جاده پاتاوه به دهدشت یک طرح ملی است که اعتبارات آن کاملا به صورت ملی تامین می شود و ۱۰۰ درصد اعتبارات آن از سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت راه ابلاغ و موافقت نامه میان آن ها مبادله می شود.

علی شهابی نسب افزود: این جاده ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روبه اتمام است.

وی عنوان کرد: جاده ملی پاتاوه به دهدشت ۱۳۶ کیلومتر است که حدود ۱۰ کیلومتر آن تونل است و تنها در دو نقطه این محور افتتاح رسمی نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: جاده به صورت محلی (غیر رسمی) افتتاح شده و مردم بویراحمد و کهگیلویه از آن استفاده می کنند .

شهابی نسب ابراز کرد: به منظور تردد کشوری پروژه نیاز به افتتاح رسمی دارد و سه درصد ادامه عملیات باید اتمام یابد.

وی ادامه داد: در محدوده لوداب کوه ریزش کرد و گالری در جاده ایجاد شد اما عملیات در این محدوده تا پایان ماه تمام می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: تنها نقطه ای که سبب می شود این پروژه به تاخیر بیفتد تونل آخری در پروژه است که امید است تا پایان خرداد ماه سال آینده افتتاح شود.

شهابی نسب افزود: تونل حفاری شده بود و کار آن تمام بود که از داخل ریزش کرد و افتتاح رسمی پروژه به تعویق افتاد.

وی تاکید کرد: سال گذشته از محل اعتبارات سفر رییس جمهور در مهرماه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت و امسال هم از محل تهاتر نفت و سایر منابع در قانون لایحه بودجه ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

شهابی نسب تصریح کرد: تلاش بر این است ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر و این ۱۸۰ میلیارد تومان کامل به پروژه تزریق شوند و در خرداد ماه سال آینده جاده ملی پاتاوه به دهدشت افتتاح شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد از محل سفر به آن تزریق شد و همه متولیان پای کارند تا سال آینده با حضور مقامات کشوری این طرح افتتاح شود.

ضرورت رعایت ایمنی ها در روند ساخت جاده پاتاوه به دهدشت

چند روز پیش (چهاردهم دی ماه ۱۴۰۱) کلیپی کوتاه از عملیات اجرایی جاده سازی پاتاوه به دهدشت در یک روز بارانی در فضای مجازی منتشر که بدون توجه به وجود باران آسفالت انجام می شد و واکنش بسیاری از هم استانی ها را در پی داشت.

حتی به گفته مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، آسفالت بخشی از محور ارتباطی پاتاوه _ دهدشت که زیر بارش شدید باران انجام گرفت، تخریب شد.

عیسی شهامت افزود: به محض اطلاع و وصول گزارش، مدیریت حوزه راهسازی استان موظف به بررسی گردید و در همان ساعت اولیه رسیدگی انجام شد.

وی عنوان کرد: با توجه به تخلف انجام شده پیمانکار ملزم به انجام مجدد آسفالت آن مناطق است.

باید مراقب بود که عدم ایمن سازی جاده پاتاوه به دهدشت از جمله نبود نیوجرسی، خط کشی، نبود روشنایی در تونل ها و مسیر و دیگر موارد شیرینی این خدمت را در کام مردم تلخ نکند.

جاده پاتاوه به دهدشت طی چند ماه گذشته بصورت محدود اما بدون ایمن سازی کامل، زیر بار ترافیک رفته که همین امر منجر به حوادث جاده ای شده است و به همین علت، ضرورت دارد دستکم ایمنی این راه ارتباطی مد نظر قرار شود.

ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.

فاصله راه ارتباطی مناطق مختلف از مسیرهای دیگر تا بخش دیشموک ۳۰۰ کیلومتر، بخش چاروسا ۲۸۰ کیلومتری و شهرستان لنده با شهر یاسوج ۲۴۰ مرکز استان است که با استفاده از این جاده به ترتیب به ۱۹۰ ، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش می یابد.