زنجان - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: بالاترین استاندارد محورهای استان مربوط به آزادراه زنجان- قزوین با ۶ خط تردد است که متاسفانه بیشترین آمار تصادفات و فوتی‌ها را نیز در استان دارد.

جعفر قزوینیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تصادف در حالی است که در این محور تصادف رخ به رخ وجود ندارد و تابلو و علایم نیز در آن نصب شده است.

وی با اشاره به ظرفیت های جاده ای استان، گفت: مساحت آزادراه و بزرگراه استان زنجان به ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۳ کیلومتر بوده که در مجموع با توجه به رشد ترافیک، میزان تصادفات کاهش یافته است.

قزوینیان افزود: باید توجه داشت تعریض و ارتقای جاده منجر به کاهش تصادفات نخواهد شد و ضروری است مواردی نظیر دقت راننده افزایش یابد چرا که این مهم در بروز یا جلوگیری از تصادف تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه میزان فوتی‌های ناشی از تصادفات در حدود ۱۵ سال قبل در جاده‌های کشور، ۲۷ هزار نفر به ثبت رسیده که این میزان هم اکنون به ۱۶ هزار نفر رسیده است، اضافه کرد: کاهش این رقم به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای ریشه‌یابی موضوع و ارائه راه حل باز می گردد البته همچنان این رقم زیاد است و باید برای کاهش تصادفات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی و فرهنگی اقدام کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان همچنین در خصوص محورهای زنجان- دندی و دندی- تکاب، گفت: محورهای زنجان- دندی و دندی- تکاب جزو پروژه‌هایی است که اداره کل راه و شهرسازی زیر نظر وزارت راه و شهرسازی بحث تعریض محورها را در دستور کار قرار دارد اما به علت کمبود اعتبارات، پروژه با کندی به پیش می‌رود اما به هر حال در مسیر چهار خطه کردن و کاهش تصادفات رخ به رخ اقدامات مثبتی انجام می‌شود.

قزوینیان افزود: نگهداری و مباحث مربوط به لکه‌گیری و روکش آسفالت، اصلاح کمبود تابلوها و خط‌کشی از جمله وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان است که با هدف کاهش تصادفات پیگیری و اجرا می‌شود اما به هر حال باید این را هم در نظر داشته باشیم که کمبود اعتبارات راه و شهرسازی را نیز رنج می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان به سفر هفته گذشته علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به زنجان اشاره کرد و یادآور شد: در این سفر مقرر شد که در هر شهرستان ۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی یا فرعی استان با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان روکش آسفالت شود و اعتباری برای رفع سه نقطه حادثه‌خیز محور قره پشتلو در نظر گرفته شود.