بجنورد- ایرنا- نماینده مردم اسفراین و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تخریب اراضی کشاورزی و کاهش بهره‌وری حاصل گسترش خرده مالکی است که این پدیده باعث هدر رفت منابع تولید شده است.

امان الله حسین پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خرده مالکی در عرصه کشاورزی و نبود قوانین و سیاست‌های مناسب در ساماندهی این وضعیت موجب شده تا خرده مالکان در اراضی کشاورزی به بهره‌وری مناسب دست نیابند.

وی خرده مالکی را بلای جان کشاورزی و تولید دانست و افزود: تقسیم اراضی کشاورزی به قطعات کوچک معضلی است که در سال‌های اخیر رواج و بخش کشاورزی را به شدت گرفتار کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آب و خاک همیشه به عنوان منابعی مهم و ارزشمند و میراثی گرانبها در عرصه کشاورزی محسوب می شوند و نقش موثری در تولید ثروت و خودکفایی دارند و باید از این میراث محافظت کرد.

وی ادامه داد: پدیده خرده مالکی مربوط به استان خاصی نیست و تمامی استان‌ها با کوچک بودن زمین های کشاورزی درگیر هستند که حتی معضلی در بحث الگوی کشت ایجاد کرده است.

حسین پور یادآور شد: اینک بخشی از زمین های کشاورزی کشور که به نوعی در قطعات کوچک هستند از حالت کشاورزی خارج شده است و کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی زمین ها را رها کرده اند.

وی با بیان اینکه خرده مالکی باعث ایجاد کشاورزی سنتی شده است بیان کرد: در حال حاضر بیشتر کشاورزان سطح کشور به نوعی کشاورزی معیشتی دارند و این امر موجب کاهش درآمد کشاورزان شده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط خرده مالکی در خراسان شمالی حادتر از سایر استان ها است چرا که استان های دیگر به این موضوع رسیدگی کرده اند و اراضی کوچک را تا حدی یکپارچه کرده اند.

بی نتیجه ماندن رسیدگی به قانون خرده مالکی در مجلس

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع بارها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و نماینده ها اظهار نظرهای مختلفی داشته اند اما تاکنون اقدام موثری انجام نشده و تغییراتی در قانون صورت نگرفته است.

وی علت خرده مالکی اراضی کشاورزی در کشور را قانون ارث دانست و اظهار کرد: این امر ریشه در شرع دارد و به این موضوع تاکنون کمتر پرداخته شده است.

حسین پور افزود: بحث خرده مالکی و قانون ارث بارها در کمیسیون کشاورزی مطرح شده است اما این مشکل کماکان باقی مانده است.

وی بر ایجاد مجتمع های کشت و صنعت نیز تاکید کرد و افزود: این مجتمع ها با یکپارچه سازی باعث افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد تعاونی ها را از دیگر راه کارهای مقابله با خرده مالکی دانست و گفت: کشاورزان با تشکیل شرکت های تعاونی به نوعی باعث کاهش هزینه های تولید خواهند شد.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیونی این استان در نواحی روستایی سکونت دارند به نوعی حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این خطه مشغول به فعالیت هستند.