تهران – ایرنا - رابرت گیتس و کاندولیزا رایس مقام های ارشد امنیتی و دفاعی دولت های بوش پسر و اوباما در یک مقاله مشترک در روزنامه واشنگتن پست، هشدار دادند که برای عقب راندن روسیه از اوکراین و جلوگیری از فشار بیشتر به اقتصاد جهانی، آمریکا و متحدانش باید هر چه سریعتر کمک های نظامی به کی یف را به شدت افزایش دهند.

به گزارش ایرنا، در این مقاله، وزیران دفاع و امور خارجه پیشین آمریکا با طرح این ادعا که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دنبال تصرف کامل اوکراین و انضمام آن به خاک روسیه و یا نابودی آن است، نوشتند: ما دو نفر بارها با پوتین سرو کار داشته و متقاعد شده‌ایم که وی معتقد است زمان به نفع اوست و می‌تواند اوکراینی‌ها را فرسوده ساخته و اتحاد و حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین را در نهایت کاهش داده و متزلزل کند. به حتم با ادامه جنگ، اقتصاد و مردم روسیه آسیب خواهند دید، اما روس ها اوضاعی به مراتب بدتر از این را نیز تحمل کرده اند.

به اعتقاد مشاور امنیت ملی دولت بوش و وزیر دفاع دولت اوباما، پوتین نمی تواند چهار استان شرقی را که بخشی از روسیه اعلام کرده به اوکراین واگذار کند. اگر او در سال جاری میلادی نتواند موفقیت نظامی به دست آورد، باید کنترل مواضع نیروهایش در شرق و جنوب اوکراین را برای حملات آینده برای تصرف بقیه سواحل اوکراین در دریای سیاه، کنترل کل منطقه دونباس و پیشروی به سمت غرب این کشور، حفظ کند.

در ادامه این مقاله آمده است: اقتصاد و توانمندی نظامی اوکراین اکنون تقریباً به طور کامل به کمک های غرب - به ویژه آمریکا - وابسته است. اگر اوکراین در برابر نیروهای روس پیروزی چشمگیری به دست نیاورد و بن‌بست نظامی ایجاد شود، فشارهای غرب بر این کشور برای مذاکره بر سر آتش ‌بس افزایش خواهد یافت. در شرایط کنونی، چنین آتش ‌بسی روسیه را در موضع برتر قرار می ‌دهد تا هر زمان که آمادگی داشت، تهاجم خود را از سر بگیرد.

به نظر این دو مقام آمریکایی، تنها راه اجتناب از چنین سناریویی این است که واشنگتن و متحدانش به سرعت برای جلوگیری از حمله مجدد روسیه و قادر ساختن اوکراین به عقب راندن نیروهای این کشور در شرق و جنوب، تدارکات و توانمندی های نظامی را به شدت افزایش دهند.

مقام های ارشد پیشین دولت آمریکا با اشاره به تصمیم اخیر واشنگتن برای ارسال کمک های زرهی بیشتر به اوکراین، نوشتند: به دلیل آنکه ارسال تانک های سنگین آبرامز آمریکایی با چالش های تدارکاتی جدی روبروست، آلمان و سایر متحدان آمریکا باید این نیاز را برطرف کنند. اعضای ناتو همچنین باید موشک‌های دوربرد، پهپادهای پیشرفته، مقادیر فراوانی مهمات (از جمله گلوله‌ توپخانه) و تجهیزات بیشتر شناسایی و نظارتی را ظرف هفته های آتی در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهند.

رایس و گیتس در ادامه این نوشتار با اشاره به تاثیر سوء جنگ اوکراین بر افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی، تاکید کردند: بهتر است همین حالا جلوی پوتین را گرفت پیش از آنکه از آمریکا و ناتو مطالبه بیشتری شود. ما یک شریک مصمم در اوکراین داریم که مایل است عواقب جنگ را تحمل کند تا در آینده مجبور نشویم خودمان چنین اقدامی را انجام دهیم.

ما با عزم دولت بایدن برای اجتناب از رویارویی مستقیم با روسیه موافقیم. راه اجتناب از رویارویی آتی با روسیه، کمک به اوکراین برای عقب راندن مهاجم است.