زنجان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه درآمد موقوفات و نذورات بقاع متبرکه استان طی ۹ ماهه امسال بیش از ۴۰ میلیارد تومان است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد دارد که برای اجرای نیات واقفان و هزینه‌های جاری موقوفات صرف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام مختار کرمی روز یکشنبه در جلسه ارتقای بهره وری موقوفات استان به وجود ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه در زنجان اشاره کرد و افزود: نزدیک به هزار و ۵۰۰ مورد از این موقوفات مکان مذهبی از قبیل مسجد، حسینیه، زینبیه و تکیه است که اگر محلی تجاری نیز داشته باشند باید طی فرایند قانونی و انتشار آگهی در نشریات با مزایده عمومی به بالاترین قیمت درخواست شده به اجاره داده شود.

وی افزود: اجاره های دریافت شده از این مکان های تجاری که در اصطلاح اوقاف به آن رقبه گفته می شود مستقیماً به حساب رسمی همان مکان که زیر نظر اوقاف است واریز می شود و توسط امنا با ارائه اسناد مثبته صرف امور جاری، عمرانی، مذهبی و فرهنگی آن خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین از تشکیل ۴۰۰ پرونده حقوقی برای احیای موقوفات و استیفای حقوق آنها در سال جاری خبر داد.

وی افزود: این پرونده ها شامل موضوع های مختلفی مثل جلوگیری از تصرف و تعرض به موقوفات، الزام به تنظیم اسناد اجاره، مطالبه خسارت، خلع ید از متصرفان موقوفات و دریافت حق و حقوق موقوفات بوده که در محاکم قضایی استان در جریان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از وجود ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه شامل ۳۳ هزار رقبه در این استان خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد موقوفه ها در استان دارای سند هستند و به صورت جدی پیگیر اخذ سند برای موقوفه های باقیمانده نیز هستیم.