کرمانشاه - ایرنا - مستند اجتماعی «هیچ‌کس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده روز شنبه در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه برای بند جوانان، زنان و کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ سراب نیلوفر به نمایش درآمد و پس از آن جلسه نقد و بررسی آن در حوزه هنری و با حضور اساتید دانشگاه، هنرمندان و اصحاب سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس حوزه هنری کرمانشاه پس از این اکران که با استقبال زیاد مخاطبان هم همراه شد در جلسه نقد و بررسی این مستند اجتماعی گفت : جمعیت شهر کرمانشاه یک میلیون نفر است اما متاسفانه ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها حاشیه‌نشین هستند. ما راحت از کنار این افراد رد می‌شویم و به این عزیزان توجه نمی‌کنیم در حالی که آن‌ها دزد و قاتل نیستند و جرم سنگینی مرتکب نشدند بلکه تنها آلوده به مواد مخدر شدند و دیگر کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

امیدوارم باب گفت و گو درباره موضوع مستند باز شود

«افشین آزادی» ادامه داد: من از محسن‌ اسلام‌زاده کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» تشکر می‌کنم که با ساخت این مستند فضا را برای طرح مسایلی درباره زنان آسیب‌دیده باز کرد و اساسا ایشان به وظیفه خود به عنوان هنرمند یعنی واکنش به مسایل اجتماعی عمل کرده است.

رییس حوزه هنری کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: «هیچ‌کس منتظرت نیست» پیش از این ۲۸ آذر تا ۸ دی در شهر مشهد اکران و استقبال خوبی از آن شد. همچنین این مستند امروز در زندان مرکزی کرمانشاه به نمایش درآمد و جالب است بدانید که پس از اکران دوستان از ما درخواست کردند باز هم اکرانی در بندهای دیگر داشته باشیم. امیدوارم این مستند باب گفتگو درباره پذیرش آسیب‌دیدگان ناشی از اعتیاد را باز کند و ما این افراد را کنار خود جای دهیم.

این مستند نگاه سیاسی ندارد

سپس محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» با اشاره به اینکه برای انتخاب سکانس‌ها ما سر دو راهی قرار گرفتیم که باید یکی از راه‌ها را با خوبی‌ها و ضعف‌هایش انتخاب کردیم، بیان‌کرد: راهی که انتخاب کردیم‌ نتیجه‌اش زمان طولانی مستند، ریتم کند سکانس‌ها و... است.
وی ادامه داد: من «هیچ‌کس منتظرت نیست» را برای پرده ساختم و برای پوشش خانم‌ها، نوع مستند و موضوعاتی که در کار آمده است، قید تلویزیون را زدم. همچنین سازمان سینمایی سوره را برای همکاری انتخاب کردم چراکه پشت کارهایش می‌ایستد و زنجیره توزیع سینمایی دارد.

کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» درباره تدوین اثر نیز اظهار کرد: ما برای تدوین اثر، بچه‌هایی را که ریتمیک تدوین می‌کنند، انتخاب نکردیم بلکه فردی را انتخاب کردیم که کمتر کات می‌زد. به همین دلیل تدوین اثر ۸ ماه طول کشید. ‌ البته قبول دارم که می‌شد فیلم را یکبار دیگر یکدست‌تر کرد. اما تدوینگر برای من از نمره صد، ۸۰ را می‌گیرد چراکه مادرانه‌ها را ایشان کشف کرد.

اسلام‌زاده با اشاره به اینکه مستند مشاهده‌ای است و نگاه سیاسی ندارد، مطرح کرد: همه شخصیت‌های اطراف سپیده علیزاده را شخصیت‌پردازی کردیم اما به علت زمان محدود یک قصه را انتخاب کنیم. شخصیت آرزو هم در این فرمول گنجید چراکه گذشته موناست. ناگفته نماند یکی از داستان‌هایی که ما داشتیم چالش سپیده علیزادهِ مادر در مواجهه با بچه‌هایش بود که در مستند از آن استفاده نشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله کاهش‌ آسیب که سرفصلی گمشده است، بسیار جدی و مهمتر از آن چیزی است که ما بدان فکر می‌کنیم. متاسفانه انگیزه‌سازی صورت نمی‌گیرد و دوستان می‌خواهند به زور معتادان را ترک بدهند. درحالی که مقام‌ معظم رهبری بر استفاده از گروه‌های مردمی در این مسیر تاکید دارند اما عده‌ای گروه‌های مردمی را هم زمین زده‌اند.

سپس کامران رضایی رییس انجمن سینمای جوان استان با بیان اینکه نزدیک شدن به سوژه‌ها و جلب اعتمادشان برای این نوع مستندها که مشاهده‌گر هستند، کار بسیار دشواری‌ست، مطرح کرد: ما در این مستند با صحنه‌هایی مواجه بودیم که سوژه‌ها برون‌ریزی می‌کردند و درونیات و ترس‌های خود را با مخاطب در میان می‌گذاشتند. همچنین لازم می‌دانم که این نکته را تاکید کنم که اثر پایان‌بندی انسانی داشت.

در ادامه رضا کریمی از استادان دانشگاه و معاون نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به اینکه «هیچ‌کس منتظرت نیست» درد جامعه و اثری ارزشمند است، بیان کرد: ظاهرا این مستند را کسانی درک می‌کنند که اعتیاد را چشیده‌اند. به همین دلیل این موضوع کمی با مخاطب عادی فاصله دارد و باید بگویم که ای کاش فکری برای مخاطب عام‌تر می‌شد. همچنین معتقدم که در محتوا خلاف عنوان عمل شد و از نظرم این اثر که موسیقی تاثیرگذاری دارد نیازمند افتتاحیه قوی‌تری بود. از سوی دیگر این اثر به جز سکانس‌های پایانی، ناامیدی را تلقین می‌کرد.

در ادامه نشست از تابلویی که نام مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» که توسط استاد مهدی سهرابی از هنرمندان خوشنویس مطرح کشور بصورت زنده‌نویسی و در حاشیه جلسه خطاطی شده بود، رونمایی شد.

سپس کیوان ماه‌ور مدیر ادبیات پایداری حوزه هنری نیز با بیان اینکه انتظار امروز از مستند این است که زبان‌ گویای علم باشد، تصریح کرد: معتقدم برای ساخت آثاری شبیه به «هیچ‌کس منتظرت نیست» پژوهش‌های دقیق آسیب‌شناسانه لازم است. همچنین در ابتدا باید تفاوت بین کارتن‌خواب و معتاد مشخص شود چرا که ریشه‌ها و ثمرات آن فرق می‌کند. علاوه بر آن از واجبات عصر ماست که از نگاه سطحی نسبت به مسایل دور شویم و در نهایت باید بگویم که اگر بخواهم مستند بسازم، از مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» می‌توان بیش از ۲۰ زیر موضوع برای ساخت اثری درباره اعتیاد پیدا کرد.

در پایان نشست با اهدای لوح و تابلو خط منقش به جمله (یا عالماً بحالی علیک اتکالی) از زحمات محسن اسلام زاده کارگردان این مستند تجلیل شد.

افتتاحیه مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست» که پخش آن برعهده دفتر پخش رویش موسسه بهمن‌سبز است، ۱۸ دی‌ماه ساعت ۱۶ در سینما آزادی کرمانشاه برگزار شد.