زنجان - ایرنا - موج هشتم کرونا با زیرسویه‌های جدید در سطح کشور و استان زنجان، زنگ دوباره همه گیری را به صدا در آورده و لازم است شهروندان با جدیت بیشتری دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، طی چند ماه گذشته، خیال همه از جولان کرونا راحت شده بود اما گویا این ویروس قصد خداحافظی ندارد و در هفته های اخیر نیز زیر سویه های جدید امیکرون در سطح کشور خودنمایی کرد که به معنی هشدار دوباره به شهروندان برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

آمارهای اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا در کشور افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفته بود: چهارشنبه هفتم دی، سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون که در بسیاری کشورهای جهان شایع است در ایران مشاهده شد که ۲ نمونه مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است.

به گفته پدرام پاک آیین با توجه به سرعت بالای انتقال این زیر سویه‌ها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلا به آنها خواهیم بود.

این درحالی است که از همان ابتدای شیوع کرونا بسیاری بر این باور بودند این ویروس خیلی زود محو می شود، اما برخلاف تصور آنها همچنان این ویروس ماندگار است و جان بسیاری از شهروندان را گرفته و صدمات روحی و روانی زیادی را نیز به جامعه وارد کرده است.

در استان زنجان نیز بر اساس پیش بینی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی،آمارها از صعودی شدن روند مبتلایان به کرونا طی هفته های آینده حکایت دارد و این درحالی است که اغلب مردم رعایت دستورالعمل های بهداشتی را امری بیهوده و خسته کننده تلقی می کنند.

طبق آمارهای اعلام شده دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از زمان شیوع کرونا تاکنون یک هزار و ۹۴۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و شمار بستری های کنونی نیز به ۱۰ نفر رسیده است.

پیشگیری موثرترین درمان کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این باره گفت: تاکنون موردی از زیرسویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در این استان مشاهده نشده است.

مشهود تقیلو به ذخیره واکسن کرونا در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در تمامی مراکز واکسیناسیون، واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت به اندازه کافی موجود است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس در تمامی مراکز جامع سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی، واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود.

این مسوول ادامه داد: پیشگیری، موثرترین درمان است، بر این مبنا از تمامی شهروندان درخواست داریم برای دریافت دُز جدید واکسن کرونا به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند. در تمامی مراکز واکسیناسیون زنجان واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت به اندازه کافی موجود است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند، ادامه داد: این تعداد نسبت به روزهای گذشته روند افزایشی تدریجی دارد و شهروندان باید نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی جدیت داشته باشند.

وی اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان سرپایی به این بیماری بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به ۱۶۳ هزار و ۹۶۶ نفر رسیده است که خوشبختانه روز گذشته مورد مثبتی ثبت نشد.

این مسوول تاکید کرد: هم استانی‌ها باید توجه داشته باشند که رنگ‌بندی کرونایی استان‌ها متغیر است و هرگونه عادی انگاری و بی‌توجهی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند وضعیت نامطلوبی را رقم بزند.

تقیلو خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری و تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی به ۱۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر رسیده است.

آگاهی مردم موثرترین راه مقابله با زیرسویه‌های کرونایی

استاندار زنجان در این خصوص معتقد است: اقدام اصلی در شرایط کنونی برای مقابله با زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا، آگاهی دهی به مردم و حساس سازی افراد بدون ایجاد ترس در جامعه است.

محسن افشارچی بر لزوم مدیریت هوشمند اقدامات جهت مقابله با این ویروس تاکید کرد و افزود: مدارس و دانشگاهها باید تمهیداتی را در خصوص تسهیل مرخصی افراد مشکوک به بیماری داشته باشند.

وی بر ضرورت توجه به تامین داروهای مورد نیاز در استان اشاره و اظهار کرد: میزان آمادگی استان برای مقابله با زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا باید به سطح بیشتر و بالاتری برسد.

افشارچی بر لزوم افزایش تست های تشخیص بیماری کووید- ۱۹ در استان تاکید کرد و ادامه داد: لازم است آمار دقیقی از افراد مبتلا در استان داشته باشیم و رنگ بندی های کرونایی بر اساس آمارهای دقیق باشد.

این مسوول، سیاست ملی مقابله با کرونا را ادامه فعالیت کسب و کارها، مدارس و دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: به رغم اینکه مردم با کرونا همزیستی پیدا کرده اند ولی اقدامات مدیریتی همچون توصیه به تزریق واکسن و مدیریت هوشمند به ویژه در حوزه ارائه دهندگان خدمات در دستور کار است و باید برای مواجهه با سناریوهای احتمالی مختلف آماده باشیم.

میزان سرایت سویه جدید کرونا بالا است
یک متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: میزان سرایت این سویه نسبتا بالاتر از سویه‌های دیگر است و باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیشتر مدنظر قرار گیرد.

احمدرضا مبین افزود: تب و لرز، احساس خستگی و کوفتگی، سردرد، گردن درد، سرفه و گلو درد، آبریزش بینی، اسهال و استفراغ و اختلال در بویایی و چشایی از علائم سویه جدید کرونا است.

وی با اشاره به شیوع سویه جدید بیماری کرونا در کشور، اضافه کرد: باید به این موضوع مهم توجه داشت همه سویه‌های این بیماری، علائم شبیه به هم دارند و در این میان تب و لرز، احساس خستگی و کوفتگی سردرد، گردن درد، سرفه و گلو درد از علائم شایع این سویه می باشد و برخی از بیماران ممکن است احساس تنگی و درد در قفسه سینه نیز داشته باشند.

مبین با بیان اینکه در سویه جدید ممکن است بیماران مانند سرماخوردگی آبریزش بینی نیز داشته باشند، ادامه داد: بر عکس امیکرون، در سویه جدید بویایی و چشایی نیز دچار اختلال می‌شود و مبتلایان حتی ممکن است حالت تهوع و اسهال را نیز تجربه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه سویه جدید از گروه‌های امیکرون است که نسبت به سایر سویه‌ها خطرناک‌تر می باشد، تاکید کرد: این سویه در بیماران مسن می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. اگر مردم دستورالعمل ها را رعایت نکنند ممکن است دچار اپیدمی شویم.

این متخصص بیماری‌های عفونی به عموم مردم توصیه کرد: حتما واکسن تزریق کنند زیرا قبل از تزریق واکسن هیچ چیز نتوانست جان بیماران را نجات دهد و واکسن‌های خوب و مطمئنی در کشور وجود دارد و اگر هموطنان ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن آنها گذشته است نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند.

مبین با یادآوری اینکه بیماری‌های این شکلی از راه تنفس انتقال می‌یابد و نیاز به مراقبت دارد، افزود: اگر بیمار هستیم باید تا پنج روز قرنطینه فردی را رعایت و در اماکن بسته حتما از ماسک استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در اغلب کشورها قسمت اصلی مبارزه با این بیماری، پیشگیری است و اگر مردم دستورالعمل ها را رعایت نکنند ممکن است دچار همه گیری شویم.

مبین با بیان اینکه اینکه علائم سویه جدید مانند آنفلوانزا است، خاطر نشان کرد: استفاده از آنتی‌بیوتیک در این بیماری به هیچ وجه سفارش نمی‌شود زیرا موجب وخیم‌تر شدن حال بیمار می شود.