تهران- ایرنا- صندوق تامین خسارت‌های بدنی، با بخشنامه بیمه مرکزی سامانه‌های جدید ارائه خدمات الکترونیکی و برخط برای تسهیل خدمت به مردم و ذی نفعان صنعت بیمه رونمایی و فعال شد.

به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و داریی، این سامانه های جدید در آستانه پنجاه و پنجمین سال فعالیت صندوق تامین خسارت‌های بدنی و برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به گروه هدف و همچنین تطبیق دقیق فرآیندها با مفاد قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ بازطراحی و فعال شده است.

بر اساس اعلام صندوق تامین خسارت‌های بدنی، نخستین پروژه، بازطراحی سامانه ماده ۳۲ موضوع وجوه ایداعی شرکت‌های بیمه به حساب صندوق با هدف تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مردم به ویژه تشکیل یک مرحله‌ای پرونده‌های موضوع این ماده است.

وظیفه تکمیل مستندات پرونده خسارت، احراز هویت ذینفعان، ثبت شماره شبا، تایید اصالت مستندات ارائه شده، اعلام مشخصات ذینفع و ثبت میزان خسارت قابل پرداخت و سایر کنترل های لازم به عهده شرکت های بیمه خواهد بود.

در سازوکار فعلی، ذینفعان در موارد فوت با تکلف فراوان و طی دو مرحله تشکیل پرونده نزد بیمه‌گر و صندوق، خسارت استحقاقی را دریافت می‌کردند که با ساز و کار جدید علاوه بر تسهیل و حذف فرآیندهای موازی و تکراری، پرداخت و دریافت خسارت از سوی ذینفعان با سرعت بیشتر انجام خواهد شد.

دومین پروژه، پیاده سازی سامانه ای جهت تبادل الکترونیک اطلاعات و مستندات در خصوص پرونده های خارج از تعهدات قانونی بیمه گر موضوع تبصره ۲ ماده ۲۱ قانون است.

در رویه فعلی، پرونده های خارج از تعهدات قانونی بیمه گر بصورت نسخه فیزیکی از شعب شرکت‌های بیمه در سراسر کشور به شعب صندوق در مراکز استان‌ها ارسال می‌شود.

شایان ذکر است استفاده از سامانه‌های مذکور از اول بهمن ماه سال جاری برای همه شرکت‌های بیمه لازم الاجراست.