کرمان - ایرنا - سکان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان پس از حدود هشت سال با ریاست "جعفر رودری" که طولانی‌ترین عمر مدیریت در این سازمان را داشته، امروز (دوشنبه) با معرفی "محمدرضا وحیدی" به عنوان سرپرست جدید این سازمان دچار تغییرات شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر رودری که از ابتدای سال ۱۳۹۴ به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان انتخاب شده بود امروز به واگذاری این سکان به محمدرضا وحیدی مقرر شد در سنگری دیگر از مدیریت کشور ادامه فعالیت دهد.

اما محمدرضا وحیدی که پیش از این به مدت ۱۲ سال در سمت معاون بودجه و پنج سال در پست معاون توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان قرار داشته اکنون در سمت سرپرستی جدید این سازمان فعالیت خواهد کرد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان طی هشت سال گذشته در تمام معیارهای تخصصی در شمار سه استان برتر کشور قرار داشته و بنا به گفته مسئولان و متولیان پیشرفت مطلوبی در ماموریت های سازمانی آن حاصل شده است.

گوشه ای از اقدامات سازمان مدیریت کرمان طی هشت سال گذشته

رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان در آغاز آیین تکریم و معارفه خود گفت: خدا را شاکرم که توفیق خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را با همکاری همکاران متخصص در این سازمان داشتم که سازمانی تصمیم ساز و تاثیرگذار در این استان است.

جعفر رودری با اشاره به داشتن بیشترین سابقه مدیریتی بین روسای سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اینکه بیشترین عمر دوره مسئولیت را در این سازمان داشتم از ۲ بعد حائز توجه است، دوران طولانی مدیریت یک توفیق است، ضمن آنکه این مهم مسئولیت‌ها را سنگین تر خواهد کرد.

وی ادامه داد: فعالیت خود را در ابتدای سال ۹۴ در این سازمان در حالی آغاز کردم که در حال جداشدن از استانداری کرمان بود اما در ابتدا ساختار مالی و اداری مستقلی نداشت و نیازمند بسیاری از اقدامات بود.

رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: ساختمان این سازمان دچار فرسودگی شده بود لذا یک فضای با نشاط برای همکاران فراهم کردیم و طی این دوره بیش از هفت ساله مدام فعالیت عمرانی داشتیم تا بتوانیم در راستای ماموریت سازمانی اقدامات موثرتری انجام دهیم.

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان یک دستگاه تخصصی و کارشناسی است و تصمیم سازی برای مدیران ارشد با همفکری و تبیین راهبردها در نظام برنامه ریزی استان در برنامه قرار دارد لذا تهیه و تنظیم اسناد راهبردی در سه مقطع زمانی تنظیم شد.

رودری افزود: مهمترین اسنادی که تنظیم شد، سند آمایش سرزمینی کرمان بود که برای نخستین بار در کشور مصوب شد و اکنون یک سند داریم که وضعیت این استان در ۱۵ سال آینده را در تمامی حوزه ها مشخص کرده است.

وی بیان کرد: این سند به تصویب شورای عالی آمایش کشور رسیده و حکم قانونی برای اجرا دارد و لازم الاجرا است که برنامه های آن بصورت پنج ساله پیگیری می شود.

ماموریت‌های ملی سازمان مدیریت کرمان در برنامه هفتم و قوانین سیاستی

رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در ادامه با اشاره به شرایط حاکم بر کشور به واسطه تحریم های ظالمانه، گفت: بهبود وضعیت نسبی را در استان کرمان نسبت به بلند مدت می توانیم شاهد باشیم.

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه در دست تدوین است و استان های کرمان، خراسان رضوی و خوزستان در تنظیم این برنامه ماموریت ملی یافتند و کرمان در این برنامه پیشرانه های توسعه برای استان ها را برعهده گرفته که این کار انجام گرفت.

رودری اضافه کرد: ۵۰ مورد اصلاح قوانین سیاستی جدید از کرمان به تهران پیشنهاد شد و فقط ۲ استان مورد توجه سازمان برنامه و بودجه کشور این تکلیف ملی را پیدا کردند.

وی افزود: استان کرمان در برنامه ششم توسعه رشد مطلوب تری به نسبت کشور داشت و در این زمینه رشد کشور ۲ دهم درصد بدون نفت بود که این آمار با نفت به ۱.۲ درصد می رسد.

شفاف سازی و عدالت در توزیع اعتبارات

رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان یادآور شد: تمرکز ما در بودجه بر ابلاغ اعتبارات استان کرمان نبود و در جلسات شورای توسعه و برنامه ریزی استان، ظرفیت های بودجه بررسی و پیگیری می شد و همچنین در سفرهای تهران موضوعات را پیگیری کردیم.

وی افزود: وضعیت توزیع اعتبارات استان کرمان در اغلب شاخص ها مناسب بود، شفاف سازی؛ قاعده مندی و انضباط در بودجه توسط سازمان مدیریت کرمان انجام شد به گونه ای که کمترین فرآیندهای چانه زنی و رایزنی به مفهوم مسایل خارج از عرف داشته باشیم زیرا قواعد و الگوهای توزیع و شفاف سازی در اعتبارات حاکم شد.

رودری تصریح کرد: توزیع متعادل و عدالتمندی بر توزیع اعتبارات در دستور کار بود، کمبودهایی وجود داشت اما در این دوره همه دستگاه ها از شرایط یکسانی برخوردار شدند و عدالتمندی در اعتبارات دارایی سرمایه ای و هزینه ای رعایت شد.

مدیریت ۱۰۰۰ پروژه

وی عنوان کرد: یکهزار پروژه استان کرمان را سالانه نظارت می کردیم و این نظارت در راستای اجرای دقیق تر بودجه و هزینه کردن آنان بود که در این خصوص مشکلات پروژه ها احصا شد.

رودری گفت: ایجاد تعامل با بدنه نهادهای غیردولتی همچون انجمن پیمانکاران که این انجمن در امور مشارکت می کرد و نظارت درون صنفی را لحاظ کردیم و کارایی این حوزه را ارتقا دادیم و در این زمینه از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کردیم.

فعالیت در اقتصاد دانش بنیان و فضای کسب و کار

رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: کار این استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان بی نظیر است که اگر تکمیل شود، الگویی برای سایر استان ها و کاری شاخص در کشور خواهد شد و امیدوارم این کار تا حصول نتیجه دنبال شود.

وی ابراز داشت: فضای نامناسب کسب و کار استان کرمان مورد تاکید بود و اقدام خوبی در این حوزه انجام شده که اگر تکمیل شود نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

رودری افزود: اتاق فکری برای مشارکت فکری مسئولان استان کرمان با حضور بخش دولتی و خصوصی راه اندازی کردیم که مباحث در این اتاق فکر، پیش از فاز عملیاتی کارشناسی می شد.

وی تصریح کرد: کارگروه اساتید صاحب نظر اقتصادی و مدیریتی استان کرمان را شکل دادیم تا تمام مباحث تخصصی پس از طی پروسه ای به دست مدیریت استان کرمان برسید.

کرمان در رتبه های برتر کشور

رودری گفت: استان کرمان در سنوات مختلف در حوزه های تخصصی همواره در جایگاه دوم تا چهارم کشور بوده که این جایگاه، تأثیرگذاری دیدگاه همکاران را به لحاظ کارشناسی نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی این اقدامات با همکاری مدیران کاردان و متخصص استان کرمان و همکاری همکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان رقم خورد و از اکنون تا زمان انتقال کامل تجربه به صورت کامل در خدمت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هستم و امیدوارم همکاران این سازمان نیز سرپرست جدید را یاری کنند زیرا این اقدام کمک به استان، توسعه و خودمان خواهد بود.

تفکر سیستمی، شفاف سازی و نظم سازمان مدیریت کرمان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان سخنران بعدی مراسم بود که دلیل حضور نداشتن استاندار در این برنامه را سفر به پایتخت اعلام کرد.

حسین مهرابی افزود: نظم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در دوره ایشان مثال زدنی است، او در ابتدا ارتباط با صاحب نظران و اصحابان اندیشه را در برنامه کاری خود داشت و معتقد به مشورت بود.

وی ادامه داد: وی تا پاسی از شب با گروه های مختلف مسائل استان کرمان را کارشناسی می کرد و کمتر مدیری را دیدم که این همه صعه صدر داشته باشد؛ اما وی جنبه های مختلف موضوع را می دید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: اکنون نظر اساتید و نقطه نظرات متفاوت اخذ و جمع بندی آن در اسناد آمایش استان کرمان وارد شده است.

وی ابراز داشت: وضعیت کرمان در بین استان ها به لحاظ وسعت و دوگانگی شمال و جنوب متفاوت است و رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان در این خصوص بر طرح توازن و تعادل بخشی تاکید داشت و با وسواس زیادی آن را دنبال می کرد و در عمل تلاش های بسیاری در این حوزه انجام گرفته است.

مهرابی افزود: سازمان برنامه و بودجه سیاسی کار نیست و براساس شاخص های علمی و غیرسفارشی فعالیت می‌کند که امیدوارم محمدرضا وحیدی سرپرست جدید این سازمان در کرمان، راه جعفر رودری در تفکر سیستمی و شفاف سازی را ادامه دهد و با خلاقیت و تفکرات جدید منشأ اثر شود.

کرمان الگوی کشور شد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این نشست به نیابت از سایر همکارانش گفت: برنامه محوری و حرکت در مسیر برنامه طی هشت سال مدیریت دکتر رودری در ۲ سطح سازمان و استان اتفاق افتاد و برنامه ها در مبنای زمانی معین و مبنای آن در بازه های زمانی مشخص پیگیری می شد و نمود و خروجی آن این بود که نظم و انضباط اداری اتفاق افتاد که جایگاه سازمان را ارتقا داد.

مهرداد محمدی سلیمانی افزود: توجه به اسناد و مباحث برنامه ای استان کرمان سبب پدیدار شدن اسناد بسیار ارزشمندی همچون آمایش شد و کرمان به عنوان دبیر توسعه منطقه هشت کشور، الگوی بسیاری از استان ها شد.

وی ابراز داشت: برنامه محوری و رشد اقتصادی که توسط دولت بصورت جدی دنبال می شود باعث شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان، شهرستان ها را نیز درگیر بحث توسعه ای کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به ارزیابی خانه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گفت: کرمان در این حوزه همواره جزو سه استان برتر کشور قرار گرفته و رییس پیشین این سازمان با پیگیری و به سرانجام رساندن طرح ها و برگزاری ۲۵۰ جلسه اقتصاد مقاومتی بخش دولت و خصوصی را در قالب معین های توسعه پای کار آورد.

وی تاکید کرد: استان کرمان همیشه متناسب با شعار سال برنامه اجرایی دارد و جایگاه شورای توسعه و برنامه ریزی این استان جزیی جدا نشدنی از فرایند توسعه دیار کریمان تلقی می شود.

نقش بی بدیل سازمان مدیریت کرمان در برنامه‌های توسعه

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان نیز در ادامه این آیین گفت: جایگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان در کشور برکسی پوشیده نیست زیرا این سازمان نقشی بی بدیل در هر برنامه توسعه ای ایفا کرده است و کارکنان این سازمان در استان نخبگان علمی هستند که وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی و بودجه ریزی را انجام می دهند.

علی بیگ‌زاده افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان تنها در بودجه ریزی فعالیت نمی کند و وظیفه چند سازمان را با پشتوانه نیروی انسانی خود انجام می دهد و اینها نخبگان ما هستند.

وی اظهار داشت: این نشست تکریم و معارفه از خدمت گذاری است که چندین سال برای استان کرمان زحمت کشید و جا دارد از او قدردانی شود.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان گفت: وقتی در استان های دیگر بودم و جلساتی با روسای سازمان مدیریت آن استان ها داشتم، می گفتند که این برنامه از استان کرمان شروع شده و بر ما تکلیف شده است، اینگونه اقدامات جای شادی برای مادارد زیرا این استان می تواند برنامه را به کشور اعلام کند و در بخش هایی پایلوت باشد.

وی ابراز داشت: همواره از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان به عنوان استان نخست و دوم کشور یاد می شود، زمانی ما پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور بودیم و طرح های اینجا در دولت مطرح می‌شد.

بیگ زاده افزود: اقتصاد استان کرمان رشد قابل ملاحظه ای در دوران رودری رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان داشت و سند آمایش استان کرمان می تواند در روند توسعه استان بسیار تأثیرگذار باشد.

وی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان استان کرمان در کشور پیشرو شده و توزیع عادلانه اعتبارات و بودجه کار ارزشمندی بود که در این استان انجام گرفت و اکنون نیز دکتر رودری در جایگاهی مهم در سطح ملی مطرح می شود و این امر از مزایای این استان است.

مسیر را با شتاب بیشتری طی کنید

معاون استاندار کرمان همچنین گفت: رودری رییس پیشین سازمان مدیریت کرمان در این سازمان مدیر پروری کرد و مدیر جدید این سازمان شخصیتی مردمدار است و سالها در ۲ معاونت حضور داشته و ارزش نیروی انسانی سازمان را به خوبی درک می کند.

وی ادامه داد: سرپرست این سازمان نیز اصلاح فرایندها و رویه های دستگاه های اجرایی را به عنوان نیاز دستگاه های اجرایی و به اشتراک گذاری سامانه ها برای تسهیل فرایندها را دنبال کرده و این کارها که بخوبی پیش رفت.

بیگ زاده افزود: امروز مردم سرعت، صحت و دقت می خواهند و راهی جز دولت الکترونیک نداریم و در این زمینه باید ساماندهی نیروی انسانی دستگاه های اجرایی را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: وحیدی سرپرست جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان ۱۲ سال به عنوان معاون بودجه و پنج سال معاون توسعه این سازمان را برعهده داشته و اکنون سازمان مدیریت استان در بین کشور دارای رتبه برتر است و مسیر بالندگی و دانش همکاران را در کنار رییس سازمان قرار دهید تا این مسیر را با شتاب بیشتری طی کنید.

نقشه راه سازمان مدیریت کرمان

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در پایان این آیین با قدردانی از استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: امیدوارم با همکاری مدیریت استان و دستگاه های اجرایی به اجرای صحیح ماموریت های سازمانی دست یابیم.

محمدرضا وحیدی افزود: در حال حاضر تهیه و تنظیم برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه در دست اقدام است و کرمان در این حوزه جزو استان های فعال در برنامه هفتم است و کرمان نقطه نظرات استان ها را جمع آوری به کشور ارسال کرد.

وی بیان کرد: رویکرد برنامه هفتم توسعه با برنامه قبلی تغییر یافته و اکنون رویکردی برنامه و مسأله محور دارد و اصلاح ساختار بودجه، تفویض اختیار و تمرکززدایی به عنوان موضوعات اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: تفویض اختیارات می تواند به توسعه این استان کمک کند و باید به دنبال برنامه اجرایی در توجه به خلق منابع جدید، افزایش بهره وری، اصلاح نظام اداری و توجه به بخش خصوصی برویم زیرا در برنامه هفتم توسعه برای تحقق رشد اقتصادی توجهی ویژه به این حوزه ها شده است.

وی افزود: رشد اقتصادی استان کرمان ۷.۷ درصد تعریف شده که جا دارد توجه ویژه به این حوزه داشته باشیم، علاوه بر آن اقدامات سازمان مدیریت را جدی دنبال می کنیم و علاوه بر آن ارتباط مستمر با دستگاه های اجرایی خواهیم داشت که کارگروه توسعه مدیریت ظرفیت قانونی این امر است.

وحیدی ادامه داد: تمامی موضوعات و برنامه ها در ارتباط موثر با دستگاه ها پیگیری می شود.

وی گفت: رعایت عدالت بخشی و منطقه ای در توزیع اعتبارات استان کرمان با شاخص های علمی ادامه می یابد و اولویت بندی نیازهای دستگاه های اجرایی اولویت بندی و توزیع اعتبارات در این حوزه انجام خواهد شد تا طرح و پروژه ها را به اتمام برسانیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: سیستم دولتی رضایتمندی بالایی نزد مردم ندارد لذا با اصلاح رویه و فرایندها در پیشبرد دولت الکترونیک و به اشتراک گذاری سامانه ها و استفاده بهینه از شرکت های دانش بنیان این مهم را ارتقا می دهیم.

وی یادآور شد: سازمان ملی بهره وری اقدامات اساسی را برای استان ها ابلاغ کرده و بایستی چرخه مدیریت بهره وری را در دستگاه های اجرایی داشته باشیم تا با منابع کم اثرگذاری بهتری داشته باشیم.

وحیدی افزود: وضعیت ساختمان‌های اداری بویژه در شهرستان ها مناسب نیست و از طرفی دیگر املاکی داریم که با فروش آنان می توان نسبت به بازسازی ساختمان های اداری با کمک مدیران اقدام کرد.

وی تاکید کرد: اتمام پروژه های نیمه تمام نیازمند استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که برنامه ریزی ویژه ای می یابد؛ ضمن آنکه هدفمند نمودن آموزش کارکنان بخش اجرایی مورد توجه خواهد بود.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان همچنین در ادامه به نیابت از استاندار کرمان با اهدای لوح تقدیر و یک جلد کلام الله مجید از جعفر رودری رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قدردانی کرد و سمت جدید را به محمد رضا وحیدی به عنوان سرپرست این سازمان تبریک گفت.