تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت:‌ بارها ایران با قومیت‌های مختلف مواجه شده، اما فرو نریخته است. هویت ملی ایرانیان گاهی نیاز به بازسازی داشته اما هیچ وقت در طول تاریخ از بین نرفته است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، موسی نجفی در مراسم رونمایی از کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان گفت: کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان، از روحیه حق‌طلبی، عدالت‌طلبی و جمع‌پذیری و هویت ملی ایرانیان صحبت شده و هویت ملی ایرانیان هیچ‌وقت ایران فرونمی‌پاشد.

وی با اشاره به نگاه نویسنده کتاب به مفهوم اسطوره‌سازی گفت: این کتاب از آن مجلدهایی بود که دیر به دستم رسید و بلافاصله شروع به خواندن آن کردم. البته ابتدای کتاب دوست داشتم فصل‌ها را جا بگذارم، اما هر چه پیش رفتم خودم را در متن کتاب دیدم‌. اگرچه چنین کتاب‌هایی متن و فصل‌های سنگینی دارد اما باز خواننده را با خود می‌کشاند.

نجفی اضافه کرد: اشاره نویسنده کتاب به مکتب حاج قاسم و رد کردن آن، به زعم من شهامت کار تحقیقاتی نویسنده را می‌رساند. آقای مهدی افراز مهندس هستند و این بعد شخصیتی او به شدت در کار تحقیقاتی به او کمک کرده است و کتاب را به شکل مهندسی پیش گرفته‌ و به عقیده من کار دانشگاهی و تحقیقی خوبی انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه نویسنده باید بی‌طرف باشد، بیان کرد: گاهی نویسنده به خاطر احساساتش در پرداخت به شخصیت غلو می‌کند، اما باید بدانیم وقتی درباره یک شخصیت غلو می‌کنیم به آن شخصیت لطف نمی‌کنیم و به گذشت زمان‌ پرده‌های اغراق از میان برداشته می‌شود و دروغ تلقی می‌شود. نظریه کتاب برگرفته از نظرات بزرگان است اما در کتاب شخصیت‌های مطرح کشوری را به سه گروه تقسیم کرده است. گروه اول که به خاطر بازی یا کاری که کردند در بین مردم مشهور شده‌اند، گروه دوم که به نوعی می‌توانند الگو یک ملت شوند و گروه‌ سوم اسطوره‌های کشور هستند که حاج قاسم سلیمانی در این زمره قرار دارد و ابعاد شخصیتی او توانسته‌ هویت ملی کشور را بازسازی کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این کتاب به خوبی اشاره شده است‌ که‌ آن اخلاص و منِ متعالی که خداوند متعال برای بندگانش در نظر دارد، در حاج قاسم و افرادی چون او ظهور و بروز کرده است.

حاج قاسم سلول بنیادی هویت ایرانی اسلامی است

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان، نگاه تازه‌ای به شخصیت والای حاج قاسم سلیمانی دارد، گفت: بازسازی منِ متعالی و هویت ایرانی اسلامی را می‌توان در ابعاد شخصیتی حاج قاسم دید و این موضوع در کتاب به خوبی تبیین شده‌است. بارها حضرت آقا فرموند که از این خاک، انسان‌های بزرگی از موطن برخاسته‌اند. هویت ملی ما جدای از آثار ملی، بزرگ‌مردانی هستند که از این خاک سر بلند کردند.

وی اضافه کرد: حاج قاسم یک پدیده و گوهری است که شخصیت و هویت ملی را برای تمام ایرانیان تقویت کرده‌است. این همان سلول بنیادی هویت است که بعدها در ابعاد وجودی و هویت ایرانی اسلامی می‌توان جستجو کرد. مردم خلوص و مردانگی او را باور کرده بودند و آن تشییع شگفت‌انگیز تجلی همان منِ ‌متعالی حاج قاسم بود.

قمی ادامه داد: کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان، بهترین نام برای کتاب است. به عقیده من از این دست کارها در نشر و ترویج هویت ملی و ایرانی باید مورد توجه قرار بگیرد. درواقع ما اگر نتوانیم چنین فعالیت‌هایی را نشر دهیم، مفاهیم ایرانی اسلامی در بین جلسات و کتب باقی می‌ماند و این موضوع خطر بزرگی است. همان طور که حضرت امام هم به این موضوع اشاره داشتند که این موضوعات باید به لایه های اجتماعی هم عرضه بشود و منشأ اثر در توده های مردم باشد ولی به تعبیر حضرت امام باقی ماندن این موضوعات در کتاب ها و مباحثات نظری خطری را متوجه جهانخواران نمی‌کند.

حاج قاسم در زمان متوقف نمی شود

حجت‌الاسلام احمد رهدار مدیر موسسه فتوح اندیشه گفت: سخن این کتاب، سخن زمانه و انقلاب است و هر کسی که خودش را در دایره انقلاب بداند، مانند آقای مهدی افراز و آنهایی که دست به قلم بردند، چنین کتابی می‌نویسند. جوانان ما فاصله بسیاری با جوانان‌ دیگر کشورها دارند. من به خاطر کارم بیشتر از ۴۰ کشور را دیده‌ام و باید اعتراف کنم که جوانان ما از همه جوانان هم سن و سال خودشان در جهان جلوتر هستند، مانند آقای افراز و می‌دانم کسی مثل او که در این دایره انقلاب قرار دارد، حتما ظرفیت نوشتن چنین کتابی را دارد.

وی در نقد کتاب گفت: نویسنده کتاب، در شهید سلیمانی مانده است. ما اگر زمان را در کتاب تعریف کردیم باید بدانیم که حاج قاسم هیچ وقت در زمان متوقف نمی‌شود. در واقع از نویسنده انتظار می‌رفت که به این مؤلفه اشاره و درباره آن صحبت کند. به زعم من هویت، مثل انرژی است. یعنی وقتی پدید می آید از بین نمی‌رود و در آینده ضرب می‌شود. همچنین دیگر ملاحظه من درباره کتاب عدم نگاه نویسنده به سطوح هویتی است.

حجت‌الاسلام عباس حیدری قائم‌مقام پژوشکده باقرالعلوم (ع) گفت: این کتاب مجموعه‌ای از اطلاعات گردآوری شده درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی و پیوندش با هویت ملی مردم کشورمان است که توسط نشر بین‌الملل تألیف شده و به چاپ رسیده است‌. طرح تألیف این کتاب، بلافاصله پس از ایام شهادت حاج قاسم آغاز شد و درپی پاسخ به چرایی پیوند و مودت احساسی و عقلانی مردم با شهادت حاج قاسم است.

مراسم رونمایی از کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان یکشنبه ۱۸ دی در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.