اراک - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: ۲۴ هزار میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده در ۹ ماه امسال به شهرداری‌ها و دهیاری‌های این استان پرداخت شد.

سید «بهاالدین میرمحمدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: پرداخت عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان مرکزی در این مدت نسبت به مشابه سال قبل، ۴۶ درصد افزایش یافته‌است.

وی ادامه داد: از مجموع ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد سهم سلامت، چهار درصد مالیات و چهار درصد عوارض است که عوارض مالیات بر ارزش افزوده وصولی در هر ماه، تا پانزدهم ماه بعد بر اساس جمعیت هر شهر و روستا، برای انجام امور عمرانی شهری و روستایی به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و در روستاهای بدون دهیاری به حساب فرمانداری‌ها واریز می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیش از ۲ برابر بودجه عمرانی مصوب این استان در سال جاری از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده، به صورت نقدی برای امور عمران و آبادانی شهری و روستایی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان مرکزی واریز شد.

میرمحمدی گفت: از مجموع عوارض مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های این استان، یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی است که بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، پنج‌دهم تا یک و پنج‌دهم درصد بر اساس شدت آلایندگی از فروش شرکت‌هایی که توسط محیط زیست استان آلاینده اعلام می‌شوند، به عنوان عوارض آلایندگی یا عوارض سبز وصول شده و بر اساس مصوبه کارگروه استان بین مناطق متاثر از آلودگی توزیع می‌شود.

وی با یادآوری وصول حدود پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی در ۹ ماه سال گذشته، افزود: حدود یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی در ۹ ماهه امسال وصول شد که کاهش این منابع مالی به دلیل معرفی نکردن صنایع آلاینده در سامانه محیط زیست و یا خروج صنایع آلاینده از شرایط آلایندگی است.

مدیرکل امورمالیاتی استان مرکزی گفت: این اداره‌کل آمادگی دارد تا در صورت اعلام صنایع آلاینده توسط محیط زیست استان، نسبت به وصول عوارض آلایندگی اقدام کند.

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است و بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۷۵ نفر جمعیت دارد.