تهران- ایرنا- سازمان شیلات یمن اعلام کرد: حدود هشت سال تجاوزگری ائتلاف تحت سرکردگی عربستان به یمن در مجموع بیش از ۱۲.۶ میلیارد دلار خسارت به بخش شیلات و صید و صیادی این کشور در دریای سرخ وارد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «العهد»، سازمان شیلات یمن در گزارشی به بررسی آثار، پیامدها و خسارت های ناشی از تجاوزگری ائتلاف تحت سرکردگی عربستان به یمن در حوزه صید و صیادی پرداخت و نوشت: در حدود هشت سال تجاوزگری ائتلاف سعودی، بیش از ۱۲.۶ میلیارد دلار خسارت به بخش شیلات و صید و صیادی یمن خسارت وارد شده است. این خسارت ها شامل تخریب زیرساخت‌ها، قایق‌ها و تجهیزات ماهیگیری، توقف پرورش و تولید ماهی، پروژه‌های سرمایه‌گذاری، زیان‌های ناشی از قطع درآمدهای صادراتی و تعرفه های دولتی و زیان شرکت‌های صادراتی فعال در حوزه شیلات است.

سازمان شیلات یمن اضافه کرد که حملات ائتلاف موجب شهادت ۲۷۳ نفر و زخمی شدن ۲۱۴ نفر دیگر فعال در حوزه شیلات و صیادی شده است. همچنین در این مدت ۲ هزار و ۵۴ صیاد ربوده و ۲۹۵ قایق و کشتی ماهیگیری نابود شدند که از این تعداد، ۲۲۵ قایق متعلق به صیادان استان الحدیده و ۷۰ قایق متعلق به صیادان شهرستان «میدی» در استان حجه بوده است.

به گزارش این سازمان، در این مدت ۱۵۰ وسیله حمل و نقل ماهی نیز از بین رفته است و ۱۷۳ قایق ماهیگیری به غارت برده شدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند. این آتش بس دوبار تمدید و در ۱۰ مهرماه پایان یافت و به خاطر نقض مکرر آتش بس از جانب سعودیها و برآورده نشدن مطالبات برحق و مشروع یمنیها و زیاده خواهی متجاوز دیگر تمدید نشد.