تهران- ایرنا- رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در شهرستان خمین زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: شناساندن اندیشه امام(ره) به جامعه وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری در نشست خبری به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و صد و بیستمین سالروز تولد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: شناساندن اندیشه امام(ره) به جامعه وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی است و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) دستگاه اختصاصی و انحصاری در این زمینه نیست و هیچ ادعایی هم در این زمینه ندارد.

وی افزود: امروز جامعه به دلیل شرایط زمانی و دوری از زمان حیات امام بیش از گذشته نیازمند شناخت شخصیت، مبانی نظری و سیره عملی امامت است. بیش از ۵۴ درصد جامعه ایران در زمان رحلت امام یا اصلاً نبودند یا کودکان چند ساله بودند به همین دلیل شناخت و درک چندانی از ایشان ندارند.

دشمنی‌ها و شیطنت‌هایی برای نادرست جلوه دادن اندیشه و عملکرد امام در جریان است

رئیس موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (ره) با بیان اینکه هر اعتقاد و استقبالی از سوی مردم بر مبنای شناخت و آگاهی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: اگر شناخت ناقص یا نادرست باشد، در نتیجه اثر معکوس خواهد داشت. دشمنی‌ها و شیطنت‌هایی برای نادرست جلوه دادن اندیشه و عملکرد امام در جریان است. حجم شبهات، روایت‌ها و شایعات در شبکه ها و رسانه های مجازی بسیار زیاد شده و به سهولت در دسترس آحاد مردم قرار دارد به همین دلیل شناخت ها و برداشت ها از امام و اندیشه ایشان دستخوش تغییرات زیادی شده است.

کمساری خاطرنشان کرد: به جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب اسلامی کاملاً واقف و معتقدیم. اگر ما روایت‌سازی نکنیم ذهن نسل جوان توسط دیگران شکل داده می‌شود و از این رو این موسسه تصمیم دارد کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهد و بر این اساس برگزاری هفته «بر آستان آفتاب» را تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه در آینده هفته های فرهنگی متعددی در این زمینه حتی در برخی کشورها نیز برگزار خواهد شد، افزود: این هفته فرهنگی از ۲۳ تا ۳۰ دی ماه جاری در شهر خمین زادگاه امام خمینی (ره) اجرا خواهد شد و انتخاب خمین به عنوان اولین شهر برگزار کننده هفته فرهنگی امام به دلیل زادگاه امام(ره) و مذهبی و فرهنگی بودن شهر این شهر است که بیش هزار شهید تقدیم کشور کرده است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (ره) در ادامه به تشریح برنامه‌های موسسه برای هفته فرهنگی امام در خمین پرداخت و عنوان کرد: در افتتاحیه این هفته فرهنگی رئیس مجلس، اعضای بیت شریف امام و برخی مسئولان کشوری و استانی در کنار آحاد مردم حضور می یابند.

کمساری با تاکید بر اینکه از تلاش شده تا در برگزاری این رویداد فرهنگی، از هزینه های غیرضرور صرف نظر شود، رویکرد اصلی آن را خدمت رسانی به مستضعفان برشمرد و اظهار داشت: ارائه خدمات رایگان پزشکی، چشم پزشکی، دارویی، مشاوره‌های حقوقی، مذهبی، فرهنگی و ازدواج از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده است.

وی از ارائه بسته‌های کمک آموزشی به نیازمندان، آزاد کردن زندانیان مالی و جرائم غیرعمد، برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی در اندیشه امام راحل با حضور مهمانان خارجی، برگزاری نشست بازخوانی کنگره زن در اندیشه امام با حضور سخنرانان خارجی، بررسی عدالت تربیتی در اندیشه امام با حضور وزیر آموزش و پرورش و برگزاری آیین پاسداشت فرهنگ، هنر و مفاخر خمین در هفته فرهنگی امام در خمین سخن گفت.

رئیس موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (ره) افزود: برگزاری نمایشگاه‌های عکس، آثار مکتوب، دیجیتال و تجسمی، نامه‌های مردم به امام خمینی (ره) و اسناد آرشیوی ایشان در کنار برگزاری کارگاههای آموزشی نگارگری، خطاطی و عکاسی ابرای عموم مردم و کودکان از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی است.

کمساری ادامه داد: اجرای سرودهای ناشنوایان، موسیقی سنتی، پخش فیلم‌های مستند و داستانی و برگزاری نشست‌های نقد فیلم همچنین پخش فیلم بانوی قدس و فرزند صبح و برگزاری نمایشگاه پرفرمنس، شب شعر، تجلیل از مفاخر خمین و تجلیل از ایثارگران و خانواده‌های این شهر به همراه تجلیل از خانواده‌های شهدای خارج از کشور از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی امام راحل در خمین است.