مهاباد - ایرنا - رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: با ریزش هوای سرد به منطقه، سرما و یخبندان زمستانی در شهرهای جنوب استان آذربایجان‌غربی تا پایان هفته جاری تداوم دارد.

اردلان محمدپور روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با شمالی شدن جریانات جوی و ریزش هوای سرد به منطقه از شب گذشته هوا در بسیاری از این شهرها به صورت محسوس و تا هشت درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته حداقل دمای هوا در تکاب به منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد، بوکان منفی پنج درجه سانتی‌گراد، اشنویه و شاهین‌دژ منفی چهار درجه سانتی‌گراد، میاندوآب منفی سه درجه سانتی‌گراد و سردشت، مهاباد و پیرانشهر به منفی ۲ درجه سانتی‌گراد رسید.

رییس اداره هواشناسی مهاباد اضافه کرد: روند کاهش دمای هوا تا پایان هفته جاری در منطقه تداوم خواهد داشت که در این شرایط لازم است شهروندان در مصرف حامل های انرژی صرفه جویی کنند.

محمدپور در خصوص بارش ها در شبانه روز گذشته نیز گفت: در این مدت بارش‌ها در تکاب ۲.۵ میلی‌متر، اشنویه با ۱.۶ میلی‌متر و پیرانشهر و سردشت ۶. میلی متر ثبت شد.

پاییز امسال در مجموع ۶۰.۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که این مقدار در مقایسه با ۸۰.۷ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۲۵ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۳۱ درصد کاهش یافته است.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.