قشم - ایرنا - مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: یک میلیون و ۹۰ هزار و ۲۱۵ نفر گردشگر دریایی با حضور در مناطق پر جاذبه این جزیره از جنگل‌ های حرا دیدن کردند.

به گزارش ایرنا، علی اشتری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مبادی ۱۱ گانه گردشگری دریایی در جزیره قشم افزود: در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۹۰ هزار و ۲۱۵ نفر توسط ۱۲۳ هزار و ۵۰۷ شناور و قایق گردشگری از مناطق طبیعی سرزمین عجایب هفتگانه دیدن کردند.

وی با بیان اینکه به منظور ارتقا سطح ایمنی در مناطق گردشگری قشم ۸۰ فروند شناور مجاز و استاندارد تحت نظارت موسسات رده‌ بندی و سازمان بنادر ساخته و مشغول خدمات‌ دهی می‌ باشند، از الحاق ۱۰ فروند شناور گردشگری جدید به ناوگان دریایی قشم تا پیش از نوروز ۱۴۰۲خبر داد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم ادامه داد: شیب دراز، هنگام و کندالو از جمله مناطق گردشگری است که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران دریایی برای دلفین‌ نگری است و بنادر لافت، گورزین، دهخدا، سهیلی، طبل و گوران نیز از دیگر مناطق برخوردار هستند که چشم هر طبیعت دوستی را به منظور بهره‌ گیری از اکوسیستم طبیعی و زیست‌ بوم گیاهی و جانوری از جمله جنگل‌ های حرا که زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و دوزیستان است را به خود جلب می‌ کند.

به گفته اشتری؛ جنگل حرا که در شمال غرب جزیره قشم خودنمایی می‌ کند، از جنگل‌ های پنجگانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره‌ گاه‌ های زیست‌ کره ایران به شمار می‌ رود به دلیل شرایط اکولوژی مناسبی آن زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و دوزیستان است.

وی از بندر بهمن نیز به‌ عنوان یکی از مناطق گردشگری ساحلی یاد کرد و افزود: یک فروند لنج چوبی و سه فروند شناور فایبر گلاس به امر گردشگری شبانه در این منطقه از جزیره مشغول هستند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم ساعت های فعالیت در اسکله‌ های گردشگری جزیره قشم را از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب اعلام و بر لزوم رعایت الزامات ایمنی(پوشیدن جلیقه، توجه به توصیه‌ های ناخدا و فرمانده شناور، خودداری از حضور در مبادی غیر مجاز، توجه به هشدارهای هواشناسی و صیانت از محیط زیست و زیست بوم دریا) تاکید کرد.

جنگل‌های دریایی گونه‌ ای که از جنگل در مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند. این جنگل‌ ها در جهان با نام عمومی «مانگرو» - (mangrove) و با نام علمی «اوسینا مارینا» (Avicennia marina) شناخته می‌ شوند.

در ایران این جنگل‌ ها به «جنگل‌ های حرا» معروفند. شهرت این نام به دلیل وجود درختچه‌ ای در این اکوسیستم است که ابو علی سینا، حکیم و دانشمند ایرانی، آن را «حرا» نامیده است. بنا بر افسانه‌ ای کهن نیز «حرا» درختی است که از اشک چشم انسان روییده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.