سنندج- ایرنا- کردستان از استان های دارای ظرفیت فراوان در بخش معدن به شمار می رود و توسعه معادن پلی متال (همه معادن فلزی هم چون مس، روی، سرب) از برنامه‌های اولویت دار وزارت صمت در این استان است.

به گزارش ایرنا، جلسه کارگروه تعامل فعالیت‌ های معدنی در عرصه‌ های منابع طبیعی تا ۲ سال گذشته در تهران تشکیل می شد حال برای اینکه مسئولان کشوری از نزدیک در جریان مشکلات مربوط به این بخش قرار گیرند این جلسات را در استان ها تشکیل می دهند.

جلسه کارگروه تعامل فعالیت های معدنی در عرصه منابع طبیعی کردستان هم امروز چهارشنبه با حضور جمعی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله مدیرکل دفتر اکتشافات و مشاور معاون امور معادن وزیر صمت و مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی کشور در استانداری تشکیل شد که افزون بر سه ساعت به طول انجامید.

در این جلسه چندین محدوده معدنی که در سال‌های اخیر به دلایلی انجام فعالیت معدنی در آن با مخالفت منابع طبیعی استان مواجه شده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیران وزارت صمت در این جلسه تاکید کردند حاضر نیستند به هر بهایی خواهان ایجاد معدن باشند و در استان کردستان هم با بهره برداری از معدنی که آسیب زیادی به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کند، مخالفت و آن را بلوکه خواهند کرد.

تشکیل کارگروه تعامل فعالیت های معدنی و محیط زیست در کردستان

مشاور معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اظهار کرد: هدف ما در بخش معدن کردستان توسعه معادن پلی متال است بنابراین بیشتر به سمت اکتشاف و فرآوری مواد معدنی این گروه خواهیم رفت.

مجید پورمقدم افزود: به زودی کارگروه تعامل فعالیت های معدنی در عرصه های محیط زیست در کردستان تشکیل می شود و پیرامون مباحث زیست محیطی به طور ویژه بحث خواهیم کرد.


مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه با اشاره به اینکه ظرفیت معدن در هر استانی یکی از پتانسیل اقتصادی آن استان به شمار می رود، اضافه کرد: برای شکوفایی این ظرفیت اقتصادی باید راهکارهایی داشته باشیم که هم منجر به فعال شدن این ظرفیت و هم حفظ طبیعت شود.

ابراهیم علی مولابیگی یکی از مشکلات و آفت مدیریت در کشور را بخشی نگری و صنفی نگری خواند و افزود: مشکلات بین صمت و منابع طبیعی را با تفاهم می توان حل کرد و خوشبختانه ما در ۲ سال اخیر سعی کردیم در این مسیر حرکت کنیم و ثمره خوبی هم داشته است.

وی با بیان اینکه صلاحیت فنی و مالی شرط اصلی معدن‌داری است، ادامه داد: امیدواریم این جلسه خروجی آن مورد انتظار مدیران و فعال بخش معدن استان باشد.


با حفظ منابع طبیعی فعالیت های معدنی باید انجام شود

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی کشور هم در این جلسه با بیان اینکه در استان کردستان عملکرد خوبی را در زمینه حفاظت از منابع طبیعی شاهد هستیم، اظهار کرد: ممنوعیت های قانونی موجود در واگذاری اراضی و حفظ منابع طبیعی تکلیف است و نمی توانیم برخلاف آن عمل کنیم.

خداکرم جلالی ادامه داد: در جاهایی که محدودیت هایی وجود دارد با بهره مندی از ضوابط و شرایط ویژه می توان همکاری و تعامل داشته باشیم به شرطی که معدن‌داران تعهدات خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ممنوعیت های موجود خط قرمزهای قانونی است و عبور از آن برای ما ممکن نیست، افزود: ما هم به دنبال این هستیم که با حفظ منابع طبیعی گشایشی در بخش فعالیت معدنی روی دهد.

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی کشور گفت: در حوزه مسئولیت های اجتماعی انتظار داریم معدن‌داران فعال‌تر عمل کنند تا شاهد حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه کردستان به لحاظ اقتصادی نیاز به حرکت دارد، اظهار کرد: نظارت دقیق و نظر علمی بیشتری در حوزه معادن و حفظ منابع طبیعی خواهیم داشت.

حامد قادرزاده با تاکید براینکه بدون مماشات حمایت از منابع طبیعی را دنبال می کنیم، افزود: تخریب هایی به دلیل بهره برداری از منابع داشتیم که در راستای احیای این بخش باید اقدامات جدی انجام شود.

وی بیان کرد: همه طرح های صنعتی و معدنی باید پیوست حقوقی داشته باشند تا حین و بعد اجرا با مشکلات حقوقی که منجر به تعطیلی کار شود، مواجه نشوند.


وجود ۳۵۵ واحد معدنی در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کردستان افزون بر کشاورزی و مرز از ظرفیت مطلوبی هم در بخش معادن برخوردار است، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵۵ واحد معدنی و ۱۸ گونه ماده معدنی شامل پلی متال، آهن و مرمر در این کردستان وجود دارد که استان را به یکی از قطب‌های معدنی کشور تبدیل کرده است.

بختیار خلیقی یکی از مطالبات مردم و تاکید مدیران استان را بهره برداری و فرآوری ظرفیت معادن خواند و گفت: منطقه غربی استان بیشتر پوشش جنگلی است و بیشتر معادن استان هم در زوم شرقی استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان توسعه نیافته است می خواهیم از ظرفیت های موجود در آن به منظور توسعه و اشتغالزایی بیشتر در آن بهره بگیریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه میزان تعهد اشتغال استان در سال جاری ۳۳ هزار نفر است، اظهار کرد: مجموعه صمت استان تاکنون رتبه اول تحقق این سهم را داشته است به گونه ای که از ۹ هزار و ۳۰۰ نفری که اداره کل صمت متعهد شده بود ۹۳ درصد آن محقق شده و تا پایان سال به ۱۰۰ درصد می رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم با بیان اینکه منابع طبیعی در راستای تولید و اشتغال سهم خود را ادا کرده است، اظهار کرد: از طرح های صنعتی و نیمه صنعتی گرفته تا معادن در استان با دید مثبت در راستای تولید و اشتغال نگاه و حمایت کردیم.

بهزاد شریفی پور ادامه داد: هر سرمایه گذاری به استان ورود پیدا کند نخستین خواسته او زمین است و منابع طبیعی آنرا باید تامین کند و همیشه توانستیم در این راستا گام های موثری برداریم.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه گفت: برای ایجاد اشتغال و رونق تولید، باید فعالیت مداوم داشته باشیم تا رونق اقتصادی اتفاق بیافتد.

در پایان این جلسه با اجرای تعدادی از طرح های معدنی که به طور ویژه به آنها پرداخته شد، موافقت و با تعدادی هم که فعالیت آنها منجر به آسیب به منابع طبیعی بودند، مخالفت شد.