به گزارش ایرنا، معصومه نجفی پازوکی روز چهارشنبه در نشست تخصصی با آموزگاران مجری طرح زبان آموزی پایه اول ابتدایی مدارس استان کرمان افزود: بسته های زبان آموزی فارسی پایه اول ابتدایی در راستای تقویت مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن صحیح است.
وی با بیان اینکه کتاب فارسی فعلی پایه اول متن خواندنی زیادی ندارد اما در این طرح از طریق بازی برای دانش آموز موقعیت یادگیری ایجاد و مفاهیم سازی می شود لذا اعتماد به نفس دانش آموز بالا می رود اظهار داشت: در این طرح معلم زیاد صحبت نمی کند بلکه موقیعت یادگیری برای دانش آموز با بازی ایجاد می شود لذا خروجی این طرح شایستگی تفکر و شایستگی ارتباطی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: از هفته نخست آبان امسال که معلمان، آموزش نشانههای زبانشناسی را در مدرسهها آغاز کردند، نخستین بسته در قالب یک کیت جامع زبانآموزی برای آموزش دانشآموزان پایه اول دبستان در قالب ۱۵ بسته آموزشی تولید و به تمام مدرسههای روستایی کشور ارسال شد و به عنوان خودآموز در اختیار معلمان قرار گرفت.
وی بیان کرد: همچنین به معلمان مجری طرح زبان آموزی پایه اول ابتدایی تکلیف شد با گروهبندی دانشآموزان، فلشکارتها و کتابهای داستانی را که در این بستهها به تعداد گروههای کلاس تولید شده در اختیار دانشآموزان قرار دهند و با استفاده از فایلهای صوتی به صورت گامبهگام و از طریق بازی، کلمات هدف را به آنها آموزش دهند.
نجفی پازوکی اظهار داشت: تاکنون ۱۰ بسته از این کیت آموزشی به هشت هزار و ۳۰۰ مدرسه روستایی ارسال شده و بسته یازدهم آن نیز در حال آمادهسازی و ارسال است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با اجرای این طرح یکی از استانداردترین ابزارهای آموزشی روی میز دانشآموزان پایه اول مدرسههای روستایی کشور قرار گرفته است و مهارتهای زبانی این دانشآموزان که عامل اصلی تکرار پایه آنها در سالهای گذشته بود برطرف خواهد شد.
نجفی پازوکی خاطرنشان کرد: برای ارتقای آموزش معلمان و بهطور ویژه معلمان روستا نیز شبکه آموزش معلمان را ایجاد کردهایم و با تشکیل ۱۲ هزار حلقه ۱۰ نفره معلم، شرایط شکلگیری گفتمانسازی علمی بین معلمها را فراهم کرده تا بهوسیله این حلقهها تجربههای آموزشی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
وی افزود: همچنین با ایجاد عوامل انگیزشی برای همکاران اعلام کردهایم در پایان سال با برگزاری جشنواره آموزش ابتدایی، بهترین طرح درسها و طراحیهای آموزشی این ۱۲هزار حلقه انتخاب خواهند شد.
وی با بیان اینکه دانشآموزان امروز پایه ابتدایی قابل مقایسه با دانشآموزان دهههای گذشته نیستند و نمیتوان با اصول و قواعد چند دهه پیش به آنها آموزش داد، گفت: برای ارتقای سطح کیفی آموزش چارهای جز گفتمانسازی علمی با معلمان نداریم و تنها با انتقال معلم به وادی گسترده و عمیق روشهای آموزش جدید، میتوان مشکلات آموزشی دانشآموزان مدرسههای روستا را کاهش داد و زمینه رسیدن آنها به شایستگیهای پایه را فراهم کرد.
نجفی پازوکی با تاکید بر اینکه باید در دوره ابتدایی افق درک دانش آموزان را گسترش داد خاطر نشان کرد: اگر فضای کلاس درس به فضای زندگی تبدیل شود تربیت انسان تمام ساحتی محقق می شود.
تربیت دانشآموزان در تراز جمهوری اسلامی مهمترین راهبرد آموزش و پرورش کرمان است
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان تربیت دانش آموزانی در تراز جمهوری اسلامی ایران و تمام ساحتی را مهمترین راهبرد آموزش و پرورش این استان دانست و گفت: نقش آموزگاران دوره ابتدایی به ویژه معلم کلاس اول ابتدایی در تحقق این مهم انکارناپذیر است.
رضا رضایی افزود: دوره ابتدایی پایه و اساس نظام تعلیم و تربیت و توسعه و پیشرفت کشور است.
وی تصریح کرد: سرمایهگذاری در دوره ابتدایی بسیار ضروری است و در سند تحول بنیادین هم بر تخصیص منابع ویژه به دوره ابتدایی تاکید شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه رابطه معلم با دانشآموز در دوره ابتدایی رابطه مراد و مریدی است و دانشآموز به معلم به عنوان یک منجی نگاه میکند تاکید کرد: تمامی حرکات، رفتار و کردار معلم برای دانش آموز الگو است.
وی با اشاره به پیشرفت فناوری و تکنولوژی روز دنیا خاطرنشان کرد: توانمند سازی معلمان بویژه آموزگاران دوره ابتدایی ضرورتی انکارناپذیر است.
رضایی تاکیدکرد: باید در مدارس علاوه بر آموزش، تربیت و مهارت آموزشی را نیز آموزش دهیم.